De vraag
Mijn ex heeft wel fijne seks met zijn nieuwe vriendin
Beste Gertjan,
Ik weet niet of ik het een seksverslaving moet noemen, maar mijn man heeft momenteel een relatie met een vrouw waarvan hij zegt dat zij het toch niet helemaal is. Zijn gevoelens voor haar worden niet sterker en niet minder, maar hij heeft wel regelmatig seks met haar. Iets wat hij de laatste jaren heeft moeten ontberen in onze relatie van 30 jaar.
Hij is nu 8 maanden uit huis, en we komen niet echt los van elkaar. Ik weet dat wij nog steeds van elkaar houden. Mijn man heeft het erg moeilijk op zijn werk en de laatste paar jaar hebben we het moeilijk gehad i.v.m. mijn depressie. In die tijd heb ik hem niet zien staan. Hij zegt zelf ook dat hij niet van zichzelf houdt. Hij krijgt bij mij niet meer het goeie gevoel en is bang om weer gekwetst en afgewezen te worden.
Ik denk dat hij heel erg op zoek is naar het goeie gevoel dat hij wel heeft bij haar, omdat ze ongecompliceerde seks hebben. Hij zegt ook dat het heel erg emotioneel is geweest de eerste keer met haar. Ik denk ook dat hij hele fijne seks met haar heeft omdat het bij ons altijd moeizaam was i.v.m. endometriose (veel pijn) en een onvervulde kinderwens voor ons allebei. Wij zijn beiden 55 jaar.
Wat ik merk is dat als ik positief naar hem ben en begrip heb voor zijn situatie hij in de war raakt van me. Maar hij is natuurlijk op zoek naar een stukje bevestiging, dat hij er wel toe doet. Tenminste dat denk ik. groeten van Repelsteeltje

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Repelsteeltje,
Je stelt niet echt een vraag maar schetst een lastige en voor velen ongetwijfeld herkenbare situatie, een soort optelsom van de ambivalenties van dertig jaar samenzijn. Zo te lezen zijn jullie beiden veel tekort gekomen aan elkaar. Met seksverslaving heeft je verhaal niet veel te maken, met het zoeken naar bevestiging via seks wel.
Mensen snappen over het algemeen goed dat seksverslaafden eigenlijk op zoek zijn naar zelfbevestiging en daar wordt makkelijk misprijzend over gedaan. Alsof het een structurele denkfout is om bevestiging te zoeken in de seks. Het zoeken naar bevestiging - iemand die je ziet zoals jij jezelf graag ziet - is echter een hele vitale behoefte, ook bij volkomen gezonde persoonlijkheden.
Goede seks is daar een prima vorm voor. Idealiter voel je je veilig en begrepen bij je partner en in het mooiste geval doet hij of zij nog een schepje bovenop je zelfgevoel, en dat laatste kan alleen als hij of zij actieve aandacht voor je heeft. Veel relaties kennen dat gevoel helaas alleen in de eerste (hormoongestuurde) verliefdheid.
vriendelijke groet,
Gertjan van Zessen
• Dr. G. van Zessen (1963) is psycholoog en seksuoloog. Hij heeft een eigen praktijk (www.vanzessen.com) en is mede-eigenaar van een consultancy bureau (PACE Consultants, gevestigd in Soest en Lunteren).
Meer lezen?
G. van Zessen, Seksverslaving; begrijpen en veranderen, uitgeverij SWP, 2009.