De vraag
Langdurig blowen en af en toe harddrugs: wat zijn de effecten?
Mijn vriend (23) is recent gestopt met blowen, wat hij ongeveer een jaar of 5 heeft gedaan. Ook heeft hij ongeveer 4 jaar geleden sporadisch Amfetamine en XTC gebruikt. Nou ben ik zelf bezig met een studie Psychologie en lees ik regelmatig dat gebruik van dergelijke middelen kan leiden tot een verhoogde kans op psychiatrische stoornissen. Anderzijds lees ik ook wel eens dat het geen effect op de hersenen heeft bij sporadisch gebruik. Wat moet ik nu geloven?

Het advies
Door het gebruik van cannabis kunnen mensen met een psychische stoornis, zoals een depressie, angstklachten of schizofrenie meer last van hun klachten krijgen. Mensen bij wie psychische klachten in de familie zitten of die om andere redenen gevoelig zijn voor psychische stoornissen, kunnen door cannabisgebruik voor het eerst last krijgen van deze stoornissen.
Ook mensen zonder duidelijke aanleg lijken door cannabisgebruik meer kans te hebben op een psychische stoornis. Jongeren lopen hierbij waarschijnlijk meer risico dan volwassenen. Hoe vaker er wordt gebruikt, hoe groter het risico.
Sporadisch gebruik van amfetamine en XTC zal meestal alleen psychische klachten (bijvoorbeeld angstaanvallen of psychose) geven bij mensen die daar gevoelig voor zijn of die grote hoeveelheden gebruiken. Bij langdurig gebruik kunnen zich ook depressies, angsten, paniekreacties en slaapstoornissen voordoen bij mensen die daar voorheen geen last van hadden.