De vraag
Kunnen wij ons ooit aan elkaar binden?
Beste Karin,
Als beide partners vanuit hun kindertijd onveilig gehecht zijn, staan hun overlevingsmechanismen in de weg om samen een emotionele verbondenheid te creëren. Hoe kunnen zij dan wèl emotioneel verbonden raken?
vriendelijke groet,
Annemarie

Het advies
Beste Annemarie,
Je hebt een kernachtige vraag gesteld die de laatste jaren in het hechtingsonderzoek veel wetenschappers heeft bezig gehouden. De inzichten hierover zijn in de laatste decennia wel veranderd.
Inmiddels weten we dat onveilige hechting kan verbeteren door in een veilige relatie te zijn. Als je een partner treft die het aandurft om zich te openen en wil kijken naar zichzelf dan is er veel mogelijk. Dat wil niet zeggen dat het allemaal makkelijk zal zijn, maar iedere positieve ervaring (hoe klein ook) kan een bouwsteen zijn voor je relatie.
Soms is hulp van een relatietherapeut nodig om een veilige plek te hebben waar je kunt experimenteren. Het is dus niet onmogelijk, maar kost tijd, moeite en vertrouwen!
Houd moed!
Karin Wagenaar
• Karin Wagenaar is relatietherapeut. Voor meer informatie over haar methode Emotionally focused therapy en artikelen, neem een kijkje op haar website: www.wagenaar-psychotherapie.nl.