De vraag
Kunnen mijn dochters wel met mijn vreselijke ex mee op vakantie?
Beste Emmeliek,
Mijn ex is een narcist, die andere mensen manipuleert als schaakstukken op een schaakbord. We zijn 3,5 jaar uit elkaar, onze dochters zijn 14 en 17 en hij neemt ze dit jaar (voor het eerst) drie weken mee op vakantie, samen met zijn vriendin. Onze communicatie verliep de afgelopen jaren redelijk. De kinderen wonen fulltime bij mij en zien hun vader een paar keer per maand een paar uurtjes.
Nu blijkt dat het tussen ex en zijn Amerikaanse vriendin niet goed gaat. Twee maanden geleden deed hij toenaderingspogingen bij mij: hij zette mij onder druk om een ‘date’ met hem te hebben en gebruikte daarvoor een onzinnige leugen om mij weer in de tang te krijgen. Toen ik hem schreef dat ik geen interesse had in een ‘date’, sloeg hij compleet door en heeft me ernstig bedreigd door middel van talloze mailtjes. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en hem via een advocaat laten weten dat er een kort geding voor stalking volgt als ik nog een mailtje van hem krijg.
Mijn kinderen zijn op de hoogte hiervan, omdat ik niet in staat was om mijn leed en angst hierover te verbergen. Zijn vriendin weet echter van niets, daar kwam mijn oudste dochter achter. Zij denkt dat we gewoon nog redelijk door een deur kunnen.
Waar ik vreselijk mee tob is die vakantie. Drie weken is verschrikkelijk lang. Tussen mijn oudste en haar vader klikte het al nooit en mijn jongste is heel kwetsbaar. Als zijn vriendin achter dit verhaal komt, is ze vertrokken. En die kans is redelijk aanwezig. Ik ben in die periode ook op vakantie en kan ze niet steunen. Moet ik ze mee op vakantie laten gaan of niet? Ik heb geen idee!
Groeten van Mary

Het advies
Beste Mary,
Om in een dergelijke bedreigende situatie, zoals je in je mail beschrijft je kinderen voor het eerst drie weken lang aan je ex-partner toe te vertrouwen, lijkt me een erg moeilijk besluit. Je hebt de afgelopen drie jaar je kinderen veel leed willen besparen omdat het toch hun vader blijft, maar wanneer het nu om aangifte bij de politie gaat, dan lijkt me een heel logische stap dat je je kinderen op de hoogte brengt van wat er speelt. En dat je je ook moet afvragen of je de kinderen wel mee kunt laten gaan. Goed dat je niet alleen rond blijft lopen met deze zorg en je vraag aan de Opvoeddesk voor legt.
Om je vraag goed te kunnen beantwoorden zou ik echter meer informatie hebben:
• Willen de kinderen eigenlijk wel mee met hun vader?
• Waar ben jij als de kinderen met hun vader weg zijn?
• Hoe bereikbaar zijn jullie voor elkaar?
• Is de vakantie bijvoorbeeld in Nederland, Europa of daar buiten?
• Kunnen je dochters in nood de vakantie met hun vader onderbreken en naar huis gaan?
• Kunnen zij dan terugvallen op goede vrienden of familie?
• Stel dat de vriendin van je ex-partner erachter komt, wie kan je dochters dan wel steunen? En hoe zou je ex-partner reageren?
Wat je kan helpen is samen met je dochters een lijstje te maken met plussen en minnen. Kijk vervolgens wat het zwaarste weegt en wat de kinderen zelf willen. Uiteindelijk zijn ze 14 en 17 jaar en hebben ze toch ook een stem in hun vakantie!
Met vriendelijke groet,
Emmeliek Boost
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.