De vraag
Seks zonder liefde – hoe zit dat?
Om mij heen word ik telkens weer geconfronteerd met de algemene opvatting dat een man heel gemakkelijk seks scheidt van van liefde/betrokkenheid. Seks zonder liefde dus. Mijn concrete vraag: als een man emotioneel niet betrokken is bij zijn sekspartner en hij haar of hem eigenlijk niet eens echt leuk vindt, geeft klaarkomen dan toch een echt fijn genotvol gevoel?
Ooit las ik: ‘Een goede seksuele relatie gaat hand in hand met goede orgasmen. Bij angst en afkeer wordt de clitoris gevoelloos. Bij plezier en ontroering reageert zij juist sensitief. Functioneert dat zo anders bij een penis, bij een man?
En dit: ‘bij een geweldige seksuele relatie ontstaat ook een diepere emotionele band’. Maar dat lijkt vaak niet zozeer te slaan op mannen. Omdat bij mannen vaker sprake is van seks zonder liefde, klopt dat?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je stelt boeiende vragen – over het verband tussen goede, echte seks en goede, oprechte betrokkenheid bij elkaar. En over de vermeende verschillen daarbij tussen mannen en vrouwen – dat mannen vaker seks zonder liefde hebben.
Wat zou blijken uit grootschalig onderzoek
Stel je zou deze vragen voorleggen aan zeer veel mensen en je zou de antwoorden statistisch analyseren. Dat zou zonder twijfel de relatie bevestigen tussen goede seks en een goede verhouding tussen de partners. Verder zal – gemiddeld genomen – blijken dat:
• Vrouwen de kwaliteit van de relatie sterker betrekken op de kwaliteit van hun seksuele gevoel;
• Mannen seksuele lust en de kwaliteit van de relatie (zoals zij die ervaren) makkelijker scheiden.
Echter. Wat in grootschalig onderzoek per definitie verdwijnt, is de variatie in menselijk gedrag.
Wat blijkt in de praktijk – dus kijkend naar individuele gevallen
Ik geef wat voorbeelden uit de seksuologische praktijk:
1. Man en vrouw zijn in therapie omdat hij vreemdgaat, verslaafd is aan porno, bordelen bezoekt en als vader en echtgenoot zo goed als afwezig is in het gezin. Pas onlangs heeft de vrouw ontdekt hoe groot het probleem is: al haar hele relatie lang blijkt hij het met anderen te houden. Haar gezonde verstand en al haar zussen en vriendinnen vinden dat ze moet scheiden. De seks met hem was en is altijd fantastisch geweest voor haar: oprecht, intiem, intens en opwindend.
2. Mannen met een relatie die zijzelf als zeer goed ervaren (dus vol vertrouwen, inleving, verbondenheid, liefde en intimiteit) komen met het probleem dat ze niet opgewonden worden van hun partner en niet willen vrijen. Ze kunnen dan prima masturberen als ze alleen zijn. Ook zijn er geen derden in het spel en daar verlangen ze ook niet naar. Maar de intimiteit en vertrouwdheid zijn zo groot en belangrijk dat ze niet kunnen handelen naar hun lust.
3. Een vrouw heeft een moeizame relatie achter de rug van 15 jaar waarin haar frigiditeit is verweten, ongevoeligheid, gebrek aan seksuele spontaniteit enzovoort. Ze vindt na de scheiding een nieuwe partner en bloeit seksueel op omdat ze zich als mens en als lijf voor het eerst echt gezien en gewaardeerd voelt.
Liefde zonder seks – en seks zonder liefde
Mensen kunnen oprecht van hun partner houden, maar door eerdere kwetsende of beschadigende ervaringen niet in staat zijn daar seks bij toe te laten. Mensen kunnen door eerdere kwetsende of beschadigende ervaringen heel goed in staat zijn opwinding te voelen, maar het moeilijk vinden om de ander emotioneel en intiem toe te laten. Seksualiteit is een kwetsbaar terrein voor mannen en vrouwen.
Het mooiste is natuurlijk als je een leuke relatie hebt met goede seks. Ik geloof niet dat er een wetmatigheid is tussen die twee. Elke variatie en combinatie tussen de mate van liefde versus seks is mogelijk. Vaak ook binnen een relatie: in de ene levensfase komt de seks makkelijker, in een andere de betrokkenheid en liefde.
Meer lezen
Op seksgebied willen we zo normaal mogelijk zijn, weten seksuologen. En we hebben allerlei ideeën in ons hoofd over wat dat ‘normaal’ dan is. Dat je minstens twee keer per week zin moet hebben, bijvoorbeeld, of dat er boven je vijftigste weinig meer aan is. En dat het funest is voor je relatie als je geen seks hebt. Waar of niet? Psychologie Magazine deed onderzoek – de resultaten lees je hier