De vraag
Kan het lichaam herstellen van drugsgebruik?
Stel je hebt vanaf je vijftiende tien jaar lang drugs gebruikt. Hoe zit het dan qua mogelijke hersenbeschadiging door drugs, komt dat nog goed? En kun je zelf iets doen om je lichaam/hersenen te helpen herstellen?

Het advies
Expert
Marc Hendriks
brein
Dit is een heel complexe vraag; veel stoffen hebben invloed op de werking van de hersenen. Sommige stoffen – zoals suiker, andere voedingsstoffen, of medicijnen – hebben doorgaans een positieve invloed. Andere stoffen – zoals drugs maar ook medicijnen – geven een tijdelijke verandering in het functioneren van de hersenen. Maar die stoffen kunnen ook onherstelbare veranderingen of beschadigingen in het lichaam teweegbrengen.
De invloed van drugs op het lichaam
Of er grote kans is op hersenbeschadiging door drugs is afhankelijk van:
• de soort drug die gebruikt wordt;
• de hoeveelheid;
• het aantal keren of jaren dat je deze stof gebruikt hebt.
Hierbij komen ook nog eens externe factoren. Als een alcoholverslaving bijvoorbeeld gepaard gaat met enorm slecht eten, kan er een vitaminetekort ontstaan – vooral van vitamine B1. Dit kan leiden tot alcoholdementie, het zogeheten ‘Korsakov-syndroom’.
Je lijf helpen herstellen van drugsgebruik
Maak je je zorgen over de eventuele effecten van druggebruik, check dan eens de websites van officiële hulpverleningsinstanties zoals de Jellinek-kliniek, het RIVM of informeer bij je huisarts.
Het nut van een neuropsychologisch onderzoek
Ervaar je klachten die mogelijk te maken hebben met je druggebruik, zoals geheugenklachten etc.? Dan kan het nuttig zijn een neuropsychologisch onderzoek te doen. Voor een doorverwijzing kan je ook hiervoor bij de huisarts terecht.
Meer lezen
Ghb is goedkoper dan alcohol, makkelijk in te nemen, en het dempt je problemen direct. Ideaal voor onzekere jonge mensen die de druk voelen om succesvol te zijn. Zoals Renee Kelder, die ongemerkt voor de buitenwereld zes jaar lang verslaafd was aan deze harddrug: ‘Al mijn nare gevoelens kon ik ermee wegdrukken.’. Je leest haar verhaal in Slim, succesvol en Ghb verslaafd