De vraag
Kan een puber beter bij zijn vader wonen?
Beste Jolet
Ik ben drie jaar geleden gescheiden en opnieuw getrouwd. Voor de kinderen geldt een vaste bezoekregeling met hun vader, die in een andere stad woont. Mijn zoon van twaalf wil nu bij zijn vader wonen. Zijn broer van achttien woont daar al en zijn zus woont bij mij. Is het voor een jongen in de puberteit beter als hij wordt opgevoed door zijn vader?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Of het goed is dat uw zoon verhuist, hangt af van wat hij nodig heeft en of dat bij zijn vader te vinden is. Over het algemeen is er geen reden waarom u zelf uw zoon niet goed zou kunnen opvoeden. De vraag is waarom hij wil verhuizen. Komt uw zoon vriendschap tekort en wil hij bij zijn vader een nieuwe start maken? Vrienden zijn op deze leeftijd bijna belangrijker dan ouders. Of is zijn oudere broer een rolmodel voor hem? Ook adviseer ik u te checken of zijn verwachtingen wel realistisch zijn. Sommige kinderen ontwikkelen de fantasie dat het leven bij de andere ouder doordeweeks een feestje is.