De vraag
Ik zie op tegen gesprekjes in het openbaar
Ik ben een allochtoon en woon sinds zes jaar in Nederland. Mijn taal is best wel goed maar ik durf niet in het openbaar te praten. Dan ben ik bang dat iedereen naar me zal kijken.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
De beste remedie is: dwing uzelf het toch te doen. Hoe meer u in het openbaar praat, des te sneller zal de angst afnemen. Oefen bijvoorbeeld met het groeten in winkels en kleine gesprekjes over het weer. Gesprekjes over dieren of kinderen zijn ook altijd welkom. Probeer om de mensen met wie u praat goed in de ogen te kijken, liefst met een glimlach. Daar wordt het contact warmer van, ook voor uzelf.
Verder zal een grapje of een excuus voor uw gebrekkige uitspraak – ‘Het spijt me dat ik uw mooie taal nog niet mooier kan uitspreken’ – de sfeer relaxter maken. Schaam u niet, want veel mensen voelen een lichte spanning als ze met vreemden praten, ongeacht de taal.