De vraag
Ik word zo snel boos
Beste mevrouw Speckens,
Ik merk soms (als ik bijvoorbeeld moe ben) dat ik erg snel boos kan worden en dan ook vrij driftig kan reageren (terwijl het om kleine dingetjes gaat die helemaal niet zo belangrijk zijn).
Achteraf bedenk ik me dan dat ik tot 10 had moeten tellen, maar dan is het al weer gebeurd. Ik wil proberen wat rustiger te reageren, ook omdat ik vind dat ik het goede voorbeeld moet zijn voor mijn dochter van anderhalf. Hebt u tips voor mij?
Groet,
Elvira

Het advies
Beste Elvira,
Als we moe of gespannen zijn, is het vaak moeilijker om onze automatische reacties te beheersen. Zelfs iets kleins en onbelangrijks kan ons dan al ‘op de kast jagen’ zoals je beschrijft.
De tip die ik je zou willen geven, is om zodra je opmerkt dat je geïrriteerd of boos wordt, je probeert te observeren wat er precies gebeurt: hoe voelt de boosheid aan in je lichaam? Hoe voelt je ademhaling? Probeer je reacties te observeren zonder ze te veroordelen, dus zonder bijvoorbeeld boos op jezelf te worden omdat je je boos voelt. Door heel dicht bij je directe ervaring te blijven, kun je ruimte geven aan je gevoel zonder er meteen op te reageren.
Naarmate je dat vaker doet, zal het makkelijker worden om er op tijd met je aandacht bij te zijn en rustiger te reageren.
Succes!
Vriendelijke groet,
Anne Speckens