De vraag
Ik word steeds afgewezen
Beste Jolet,
Al een jaar lang ben ik bezig met solliciteren. Ik stuur veel brieven, maar krijg afwijzing na afwijzing. Zelden word ik uitgenodigd voor een gesprek. Hoe houd ik goede moed?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het is verschrikkelijk moeilijk om enthousiast te blijven solliciteren als het nooit tot een eerste gesprek komt. Of als ze je wel ‘een goede kandidaat’ vinden maar toch een ander aannemen. In een tijd van werkloosheid, met honderden sollicitanten per vacature, kan dat helaas iedereen overkomen. Trekt u zich een afwijzing dus nooit persoonlijk aan.
Schuif na een afwijzing uw heftige emoties niet te snel aan de kant – dan blijven ze namelijk doorzeuren. Neem een dag om flink te balen, sta stil bij uw gevoelens en uit ze ook: vertel het aan iemand, huil, stampvoet, schrijf erover. Zo komt u er het best doorheen.
Als de emotionele storm is gaan liggen, is het tijd om te kijken of er uit deze afwijzing iets te leren valt. Daarna gaat u weer verder. Besef dat u vaak door stom toeval een baan zult mislopen, maar datzelfde toeval kan u net zo goed ineens een baan opleveren. Zolang u maar actief op alle fronten blijft zoeken.
Pas op met conclusies over hoe gewenst u bent. Het is waar dat sommige kenmerken nadelig kunnen zijn – leeftijd, etnische achtergrond, huidskleur, geslacht, overgewicht, soort opleiding. Die statistieken zeggen echter niets over uw unieke situatie. Eén ding staat vast: het is desastreus als u zelf denkt dat niemand u wil hebben. Pas op dat uw eigen veronderstellingen geen selffulfilling prophecy worden. Ergens is een werkgever die blij met u zal zijn; blijf daar naar zoeken. En besef: ook als u geen baan heeft, bent u nog steeds net zo’n goed mens als vóór de werkloosheid.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp