De vraag
Ik wil scheiden en ik doe het niet
Beste Ursela,
Ik ben al maanden bezig om mijn scheiding door te zetten, maar op de één of andere manier lijkt het wel of ik lamgeslagen ben. Elke keer is er weer een reden waarom ik het uitstel. Het is de tweede keer dat ik ga scheiden.
Het leven wat ik nu heb kan niet meer… We leven allebei ons eigen leven. Ik samen met mijn kinderen en hij met zijn vrienden. Hoe kan ik me er nu eindelijk toe zetten om die knoop door te hakken?
Groeten van Salem

Het advies
Beste Salem,
Je wilt graag die knoop doorhakken, maar toch doe je het niet. Dat is intrigerend, vind je ook niet? Wat steekt daarachter?
Wat denk je, ben je wel ‘gemotiveerd’ genoeg om van je man te scheiden? Waarom ervaar je innerlijke weerstand? Laat je je misschien leiden door negatieve beelden over hoe jouw leven er na de scheiding uit gaat zien? Welke winst haal je uit je huidige situatie? Laat je je tegenhouden door korte termijn verleidingen. En/of zit uitstelgedrag in jouw aard/persoonlijkheid?
Belangrijk is dat als je echt wilt scheiden je bijvoorbeeld met behulp van de RET-filosofie nieuwe gedachteconstructies creëert. Dat je het leven nadien samen met je kinderen zonnig gaat inzien, dat jij je de positieve kanten daarvan levendig voor de geest haalt. Richt je in je verbeelding op die dingen die er samen met je kinderen alleen maar leuker op worden. En beloon jezelf met iets geweldigs, als je de knoop eenmaal echt hebt doorgehakt.
Salem, ik wens je van harte veel scheppende verbeeldingskracht toe en een geweldig leven samen met je kinderen.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com