De vraag
Ik wil gevoelens voelen in plaats van te analyseren
Al een lange tijd ben ik vrijgezel. Ik ben nu veel bezig met daten en vind het wel vaak gezellig, maar krijg geen verliefde gevoelens. Dit heeft volgens mij te maken met het feit dat ik vaak ga analyseren. Ik kan echter ook echt een gevoelsmens zijn.
In eerdere ervaringen heb ik de liefde die ik uitte vaak helemaal niet of niet op een positieve manier terug gekregen. De mannen die ik wel fijn vond om bij te zijn, vonden mij niet leuk op dezelfde manier. Ik heb het idee dat ik daardoor niet zo makkelijk meer open sta voor liefde. Het beangstigt me als ik eraan denk om dichtbij te komen. Ben ik gewoon nog niet de juiste man tegengekomen? Of moet ik toch meer op mijn gevoel gaan letten en voel ik dus meer dan ik op dit moment denk? Misschien heb ik alleen een zetje nodig om toch wat dichterbij te komen?
Van huis uit werd er niet veel geknuffeld. Ik deed dat ook niet uit mezelf, maar mijn zusje deed dat wel. Zou dit er ook wat mee te maken kunnen hebben? Ik wil zo graag gewoon een fijne relatie opbouwen, maar dat lukt zo niet.

Het advies
Expert
Mia Leijssen
Welzijnsdeskundige
Een goede barometer bij een ontmoeting is het subtielere gevoel dat je kunt krijgen in de regio van je borst- en buikstreek. Dat gaat helemaal niet over grote opflakkerende lustgevoelens. Wel over een warmte rond je hart.
Om te beginnen kun je jezelf omringen met een liefdevol gevoel door aan jezelf de boodschap te geven dat je beminnenswaardig bent. Je hart openzetten voor het feit dat jij liefde verdient. Ik weet niet of ‘de juiste man’ bestaat.
Wel durf ik zeggen dat je iemand ook beminnenswaardig kunt maken door je vooral te richten op de fijne dingen die je met die persoon kunt beleven. Zo kun je de liefde voeden en kan ze steeds meer groeien.