De vraag
Ik raak gespannen bij zijn kinderen
Beste Jolet
Ik ben sinds zes jaar gescheiden en heb twee dochters. Sinds tien maanden heb ik een relatie met een gescheiden man, met twee dochters in dezelfde leeftijd (rond de tien). Ze accepteren mij maar moeilijk, reageren onprettig als ik ze wat vraag en kijken mij het huis uit als ik grapjes maak met hun vader. Mijn vriend heeft het idee dat het allemaal wel goed komt. Maar ik raak al gedeprimeerd als ik weet dat ik ze weer moet zien. Dan krijg ik het van tevoren heel benauwd en dat wordt steeds erger. Ik kan maar niet positief denken en heb het idee dat ze het mij moeilijk willen maken.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Wat houdt deze meisjes tegen? Spreekt hun moeder kwaad over u? Accepteren ze nog niet dat hun vader een vriendin heeft? En wat houdt ú tegen? Zijn de meisjes anders opgevoed dan de uwe? Bent u er wel aan toe om stiefmoeder te zijn? Elke vraag wijst naar een andere oplossing.
Nog enkele tips. Zie zijn dochters als kleine, ongelukkige meisjes en niet als vijanden. Forceer u niet – neem bijvoorbeeld geen oppastaken over als u dat niet wilt – maar vermijd de meisjes niet. Vraag (opnieuw) hulp aan uw vriend; zijn rol is belangrijk. Zoek bezigheden die u én de meisjes leuk vinden. Stel voorlopig niet te hoge eisen aan de sfeer – gewoon samenzijn zonder ruzie is al mooi. Zoek steun op www.stiefouders.com. En: heb veel geduld.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, maart 2007