De vraag
Mijn vriend maakt ruzie met de kinderen
Beste Jolet,
Wij zijn een zogenaamd ‘patchworkgezin’: een stel met ieder kinderen uit een eerdere relatie. Mijn vriend heeft er moeite mee om de kinderen positief te benaderen, richt zich vooral op negatieve dingen en ontkent dat nog ook.
Ik ben het zat om iedere keer te bemiddelen, te praten en de kinderen te beschermen, maar ik weet ook niet wat ik anders kan doen. Het is inmiddels zelfs zo dat mijn zoon hem haat en zijn kinderen het vermijden om bij hem te komen. Hij vindt zichzelf een prima vader… Hoe kan ik mijn plek invullen zodat wij allemaal happy kunnen zijn met elkaar? Het zit er op zich wel in, hoor! Karin

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Uw eigen plek invullen’ – dat doet u nu door verantwoordelijkheid te nemen voor ieders geluk. Dat is nogal wat! Daarom nu een nieuwe strategie: laat uw vriend en de kinderen een eigen aandeel leveren. Ga er niet meer tussen staan als bemiddelaar. Adviseer uw vriend vanaf de zijlijn, als hij dat vraagt. Als de kinderen klein zijn, verdedig ze dan openlijk. Als ze ouder zijn dan twaalf, leer ze dan om te protesteren tegen wat ze onrechtvaardig vinden en leer ze een ruzie uit te praten.
U weet dat ‘positieve bekrachtiging’ veel meer effect heeft dan kritiek. Misschien is het een goed idee om ook uw vriend op deze manier te benaderen: een complimentje uitdelen bij het kleinste teken van een positieve benadering van de kinderen. Dat zal hem goed doen, aangezien hij graag een ‘prima vader’ wil zijn. En als u zich meer concentreert op zijn goede kanten, wordt het ook tussen u tweeën gezelliger. Het volgende boek over het vormen van een stiefgezin geeft wellicht nog meer tips: Samen gesteld. De dynamiek van het stiefgezin, Ietje Heybroek en Boukje Overgaauw (red.), Amsterdam: SWP
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp