De vraag
Mijn dochter negeert mijn vriendin
Al ruim drie jaar heb ik een vriendin. We wonen niet samen. Zij doet veel moeite voor een goede relatie met mijn dochter (14), maar er zijn nog altijd spanningen. Ik heb zelf meermaals met mijn dochter gepraat en begrip gevraagd voor de nieuwe vrouw in mijn leven, maar ze blijft koud reageren naar haar toe. Hoe kan ik mijn dochter en partner tot elkaar brengen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Helaas kun je een goed contact niet forceren, zeker niet bij een tiener. Dat werkt meestal alleen maar averechts. Je geeft aan dat je meerdere malen met je dochter gepraat hebt, ik ben benieuwd hoe je die gesprekken ingestoken hebt.
Vaak helpt het om op een relaxed en fijn moment, in een niet te geforceerde situatie een gesprek aan te gaan (in de auto, wandelend, of als je samen staat te koken). Je kunt zeggen dat je merkt dat het nog niet lekker loopt en dat je dat jammer vindt.
Voorkom preken, oordelen, ideeën en oplossingen aandragen. Vraag vervolgens hoe je dochter erin staat en wat maakt dat ze er niet voor openstaat. Luister echt en vraag door. Slik eventuele teleurstellingen in en probeer je echt in te leven in je dochter. Wees ook eerlijk over jouw grenzen en wensen.
Als je het gesprek zo insteekt, heb je de meeste kans dat ze deelt wat ze moeilijk vindt. Hoe meer begrip, ruimte en regie je haar geeft, hoe beter. Van daaruit kunnen de ingangen voor verbetering komen. Misschien heeft ze daar zelf ideeën over?