De vraag
Ik leef voor mijn gezin en ik weet niet wat ìk wil
Hoi Ursela,
Hoe kom ik erachter wat ik echt graag wil?
Ik ben 39 jaar oud en heb de laatste maanden een hectische tijd achter de rug. Zelfs zo erg dat ik teruggeworpen ben op mezelf. Wat wil ik nou graag? Nou ik weet het niet. Ik heb me jaren lang laten leven door mijn gezin, waardoor ik mezelf daarbij vergeten ben en nu dus niet eens weet wat ik wil. Hoe pak ik dat aan? Ik ben nogal geneigd weer in het oude patroon te vallen.
groetjes Martina

Het advies
Beste Martina,
Je hebt een hectische tijd achter de rug. Zo erg zelfs dat je nu teruggeworpen bent op jezelf. Voor jou dus een cruciaal moment om je af te vragen wat je echt graag wilt in het leven. Een zeer zinvolle vraag. Een vraag waar je voor het antwoord enige tijd moet reserveren. Tijd die je besteedt aan een diepgaand onderzoek naar je wensen, je dromen, je passies.
• Welke dromen heb je? Wat is je ideaal? Wat is de passie van je leven?
• Waar genoot je vroeger van en waarvan kun je nu (nog steeds) genieten?
• Welk leven wil je leiden qua werk, studie, hobby’s, wonen en relaties?
• Wat is voor jou vermaak en wat is voor jou werk?
• Stel dat je nog zes maanden te leven hebt, wat zou je dan het liefste willen doen? En met wie? Hoe ziet jouw ideale leven er dan uit? Hoe wil je geleefd en gewerkt hebben? Aan wie wil je je tijd besteed hebben?
• Wat zijn de door jouw in het verleden behaalde successen, de door jouw ontwikkelde vaardigheden (competenties) en de eigenschappen/kwaliteiten waarover je nu beschikt?
• Wat zijn jouw natuurlijke talenten, jouw specialiteiten die voor jou vanzelfsprekend zijn? Waarin blonk je vroeger uit en waarin blink je nu uit (deze hoeven niet gelijk aan elkaar te zijn)?
• Heb je dit alles helder voor de geest, ontdek dan de rode draad in jouw verhaal en trek je conclusies. Bedenk hoe je je leven verder wilt inkleden. Kijk daarbij naar je werkwensen op basis van betaalde/niet betaalde uren (vrijwilligerswerk) en naar je aan hobby’s gewenste tijdsbesteding.
Laat je hierbij inspireren door verhalen uit je omgeving, door mensen die jou als kind hebben gekend. Vraag ook diegene die jou goed kennen, wat ze typerend/kenmerkend voor jou vinden. En schrijf al je antwoorden op deze vragen in een dagboek, herlees je antwoorden regelmatig en vul deze periodiek aan met datgene wat jou opnieuw in jou opkomt.
Martina, ik hoop voor jou dat je op termijn een leven gaat leiden waar jezelf helemaal achterstaat en dat je je weet vast te houden aan de eenmaal door jouw uitgestippelde lijn. Heel veel succes en geluk gewenst voor nu en in de toekomst!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.nl