De vraag
Ik hoor de stem van mijn tweelingzus
Beste Iris,
Ik ben onderdeel van een eeneiige tweeling. Zowel mijn zus als ik hebben al ons hele leven dat we de ander af en toe onze naam horen roepen, en dan ook echt met de juiste stem.
Dan bellen we elkaar gelijk om te horen of er wat aan de hand is en dat is dan vaak ook zo. Hoe kan dit? Of is dit alleen maar intuïtie door de sterke band die we hebben?
Vriendelijke groet,
Monique

Het advies
Beste Monique,
Eeneiige tweelingen hebben vaak zo’n bijzondere band. Sommige tweelingen ontwikkelen als kind zelfs een eigen taaltje, of eigen humor en maniertjes die niemand anders begrijpt.
Je naam horen roepen terwijl er niemand is komt heel veel voor. Vaak is het dan de stem van iemand die je goed kent, bijvoorbeeld je partner, je moeder, of je kind. Dat jij juist je zus hoort geeft al aan hoe belangrijk ze voor je is. Blijkbaar voelen jullie precies aan wanneer de andere gestrest is. Dat kan een goede intuïtie zijn.
Mijn achtergrond, als hersenonderzoeker, brengt met zich mee dat ik vooral in de werking van de hersenen geïnteresseerd ben, en vooral naar verklaringen zoek vanuit die achtergrond. Ik heb echter nooit onderzoek gedaan naar de aan- of afwezigheid van paranormale verschijnselen, zoals telepathie of geesten. Ik kan dan ook geen uitspraken doen over deze paranormale fenomenen.
Persoonlijk geloof ik niet zo snel in zulke verschijnselen, maar dat is slechts mijn overtuiging, en ik respecteer de mening van anderen die hier wel in geloven. Zo’n verklaring is lang niet altijd nodig.
We weten in feite veel meer dan we denken te weten. Sommige dingen weten we bewust, zoals een naam van iemand die we ontmoet hebben, of een feit dat we op school geleerd hebben. Andere dingen weten we niet op die bewuste manier, maar voelen we onbewust wel aan.
Die onbewust opgeslagen informatie zou je intuïtie kunnen noemen. Je weet het niet echt, maar je hebt er wel een bepaald gevoel over en dat gevoel is meestal correct. Je intuïtie werkt meer met gevoelens, met sfeer, dan met feiten. Je voelt wel aan wat de juiste keuze is, in je buik, je hart of waar dan ook, maar als je moet beredeneren waarom dat de juiste keuze is dan kun je het niet.
Groet Iris