De vraag
Ik heb psychische problemen, kan ik beter huisvrouw worden?
Hallo Ursela,
Ik ben al ruim twee jaar erg gelukkig met mijn vriend, met wie ik samenwoon. We zijn nu allebei op het punt van afstuderen, maar ik krijg steeds meer psychische problemen. Hiervoor zit ik in therapie.
Ik kom nu stilzwijgend tot het punt dat ik denk dat ik beter af ben wanneer ik heel weinig ga werken en ook op een lager niveau dan waarvoor ik opgeleid ben. Dit zou ik willen om mezelf over het algemeen beter te voelen en omdat het op die manier niet uitmaakt als ik dagen achtereen uit de running ben. Op dit moment heb ik bijna dagelijks klachten die werken erg lastig zo niet onmogelijk maken.
Mijn vriend heeft een goede opleiding genoten en hij zal geen enkele moeite hebben een goede baan te vinden, maar ik ben bezorgd dat hij het er niet mee eens is als ik hem voorstel om weinig tot niet te gaan werken. Ik denk dat een ‘huisvrouw’ hem snel gaat vervelen en dat hij zich té verantwoordelijk gaat voelen voor onze relatie en mijn geestelijke gezondheid.
Ik ben zelf ook hoog opgeleid en ergens vind ik het ook zonde om hier niets mee te gaan doen. Zelf twijfel ik ook nog om een andere reden, want als mijn vriend iets overkomt wat hem arbeidsongeschikt zou maken… Ik moet er niet aan denken. Heb je tips voor me?
Groeten, Jane

Het advies
Beste Jane,
Hartelijk bedankt voor je heldere betoog. Een betoog waaruit ik opmaak dat je precies aanvoelt wat goed voor jou is. Jij weet wat je wilt! Toch steken nog enkele twijfels de kop op.
Twijfels die ingegeven zijn door externe factoren, factoren zoals ‘wat zal mijn vriend zeggen’, ‘zonde om met mijn opleiding niets te doen’, ‘wat als mijn vriend arbeidsongeschikt zou worden’.
Belangrijk is dat jij dicht bij jouw gevoel blijft. Als jouw intuïtie jou zegt dat je beter af bent met minder werkuren én met lager gekwalificeerd werk, dan is deze door jou gekozen weg zeer begrijpelijk. Want jouw gezondheid staat voorop! Maar omdat je natuurlijk ook met jouw vriend en diens belangen te maken hebt, is het wenselijk dat je met hem over jouw gevoelens/zienswijze/angsten (huisvrouw, arbeidsongeschiktheid) spreekt. Daarnaast kun je ook het volgende in overweging nemen.
Minder uren/minder gekwalificeerd werken betekent nog niet dat je als ‘huisvrouw’ door het leven gaat. Bovendien kun je je als ‘huisvrouw’ ook blijven ontwikkelen, kun je je geestelijk verrijken door bijvoorbeeld boeken/kranten te lezen, een cursus/studie te volgen, vrijwilligerswerk te gaan doen. Werk dat in de toekomst misschien wel de opmaat betekent tot langere werkdagen en/of hoger gekwalificeerd werk. Want wie weet ga je je met rust en ontspanning weer zoveel beter voelen, dat je geleidelijk weer méér uren wilt maken, dat je in je eigen vakgebied actief wilt worden. Een ontwikkeling die tevens tegemoetkomt aan jouw vrees voor een mogelijke arbeidsongeschiktheid van je vriend.
Praat met je vriend, bekijk welke opties jullie hebben, waarbij jullie bijvoorbeeld een testperiode van een jaar afspreken. Een jaar waarin je je concentreert op herstel van je gezondheid, eventueel gekoppeld aan diverse werk/nevenactiviteiten. Een jaar dat jullie afronden met een evaluatie.
Jane, ik wens je een mooi balansrijk leven toe. Een leven in goede gezondheid, met veel werk- en activiteitenplezier en natuurlijk véél geluk samen met jouw vriend.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.com