De vraag
Ik ben succesvol, maar nooit echt gelukkig
Beste Ursula,
Tot op heden (ik ben bijna 40 jaar!) ben ik in vele opzichten succesvol in mijn leven. Zowel privé als zakelijk ken ik weinig tegenslag (of misschien herken ik dit niet als zodanig). Eigenlijk heb ik alles wat een mens zich kan maar kan wensen: een leuk gezin, een hele goede baan, veel (financiële) vrijheid. Maar echt gelukkig ben ik nooit.
Ik merk dat ik steeds angstiger wordt voor de toekomst (verliezen wat ik heb) en steeds onzekerder wordt over mijzelf en mijn prestaties, terwijl daar geen directe aanleiding voor is. Dit werkt verlammend en gaat ten koste van mijn daadkracht, maar bovenal van mijn plezier in het leven. In het verleden was ik prima in staat om mijn eigen rode draad weer te vinden, alleen nu blijft het maar spoken in mijn hoofd. Wat is er met mij aan de hand?
groeten van Eric

Het advies
Beste Eric,
Geluk! Geluk is een intrigerend begrip, en wel zodanig dat een aantal wetenschappers zich over dit thema hebben gebogen.
Wetenschappers
• Aristoteles stelde dat een mens gelukkig is als hij zijn innerlijke talenten weet te ontplooien.
• Peter Hagoort ziet voldoening over het verleden, tevreden zijn met het heden en een optimisme over de toekomst als belangrijke ingrediënten voor geluk, waarbij hij een verband legt met het benutten en ontwikkelen van onze deugden.
• Richard Wiseman constateert dat alles draait om houding en gedachten, om een ontspannen en open houding, om positieve verwachtingen en om een intuïtief handelen.
• Roos Vonk heeft onder andere ontdekt dat verbondenheid met anderen bepalend is voor ons geluksgevoel: het gevoel dat iemand van ons houdt, dat wij van iemand houden, dat wij een goed gesprek kunnen voeren met een vriend/vriendin, dat wij wezenlijk contact kunnen maken met een ander. Ook zijn diegenen het gelukkigst die die dingen doen die ze ook écht zelf willen.
• Ruut Veenhoven spreekt van een positief zelfbeeld, van vrienden, van een vaste partner en van een niet automatisch causaal verband: meer welvaart staat niet garant voor meer geluk.
Eric
• Voel jij je verbonden met je thuisfront, je familie/vrienden daaromheen?
• Beleef je echt plezier aan je leven/je werk? Of zijn je bezigheden/activiteiten meer extern bepaald?
• Heb jij je talenten voldoende aangeboord?
• Wat drijft jou? Laat je je voortdrijven door je dromen, je passies? Wil je innerlijk groeien, meer wijsheid bezitten, je ambities vervullen, je talenten verder ontwikkelen? Of ben je meer gericht op geld verdienen, een groter huis bewonen, een duurdere auto rijden, meer macht en aanzien verwerven?
• Heb je idealen en durf je uitdagingen aan te gaan? Of ben je eerder risicomijdend?
Als je voldoende ontspannings-, rust- en bewegingsmomenten in je dagelijkse leven inbouwt, lukt het jou zeker, al dan niet met een vertrouweling, een antwoord te vinden op de vraag ‘Wat is er met mij aan de hand?’ Houd daarvoor ook eens een dagboek bij waarin je je gedachten op papier zet. Evalueer deze één keer per week, ontdek daarin jouw rode draad en maak aan de hand daarvan een stappenplan.
Eric, je kunt je eigen geluk maken! Doe die dingen waar je goed in bent en waaraan jij plezier beleeft.
Van harte geluk gewenst!!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.nl