De vraag
Ik heb nog maar weinig familie over
Geachte mevrouw,
Ik heb nog maar weinig familie over. Mijn broer overleed twee jaar gelden (40 jaar), mijn oma drie jaar geleden en mijn ouders al langer geleden (dertig jaar en twintig jaar geleden). De enigen die nog in leven zijn is mijn zus en mijn tante. Helaas is het contact met beiden niet zo goed.
Met mijn zus heb ik het contact moeten verbreken omdat ze mij niet genoemd heeft op de rouwkaart van mijn broer en alles buiten mij om werd geregeld. Ze regelde vroeger toen mijn moeder ziek werd ook al alles. Mijn tante is de dochter van mijn oma en daar kan ik het op zich wel mee vinden, maar ze zal uit zichzelf niet het contact onderhouden.
Er zijn ook conflicten geweest over erfenisverdeling na het overlijden van mijn oma. Mijn zus heeft de waarde van de spullen laten taxeren en hierover meer dan een jaar correspondentie gevoerd met mijn tante. Dit heeft de familiebanden die toch al niet goed waren verder verslechterd. Met de kerstdagen voor de deur sta ik hier weer bij stil. Het doet me nog steeds pijn. Hoe ga ik hier voor mezelf zo goed mogelijk mee om? Van herstel van contact hoef ik niets te verwachten.
Noelle

Het advies
Beste Noelle,
Meestal hebben de mensen die in een gezin alles regelen, een groot verantwoordelijkheidsgevoel en tegelijkertijd het gevoel dat zij niet gezien worden. In de hoop dat de anderen in het gezin of de familie nu eens zien, hoe waardevol ze zijn.
Herkent u dit bij uw zus? Heeft zij voor haar gevoel altijd aandacht en zorg voor zichzelf moeten bevechten? Het beste kunt u iemand om hulp vragen – die u, uw zus en uw tante kan helpen, – om te bespreken waar het bij het verdelen van de erfenis werkelijk om gaat: namelijk enerzijds iets van het ouderlijk huis (en dat staat voor: vader en moeder) te behouden en anderzijds nu eens echt de waardering te krijgen die men altijd heeft willen hebben.
Vriendelijke groet,
Else-Marie van den Eerenbeemt en Nelly Bakhuizen
• Else-Marie van den Eerenbeemt is familietherapeut, specialist familieverhoudingen, docent Voortgezette Opleidingen aan de HvA/ProEducation, publicist en onderzoeker op het gebied van de ouder-kind relatie. Else-Marie schreef o.a. het boek De liefdesladder, over liefde en familiegeschiedenis.
• Neem ook een kijkje op haar site: www.else-marie.nl