De vraag
Ik heb dwanggedachten
Ik word voortdurend overvallen door de gedachte ‘Waarom denk ik dit allemaal over mezelf?’ Ik wil die gedachten accepteren als iets wat bij me hoort, maar dat lukt niet altijd. Ik wil weer gewoon een boek kunnen lezen zonder die gedachten op de achtergrond.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Iedereen kampt weleens met ongewenste gedachten, soms zelfs met heel idiote of kwaadaardige gedachten, maar de meeste mensen houden dat geheim. U bent, kortom, helemaal niet abnormaal.
Het is goed om te proberen die gedachten te accepteren, want als u probeert ze te verdringen zullen ze juist verhevigen. Doe geen moeite om uw denken onder controle te krijgen, want dat lukt nooit. Als u er minder over tobt, zal na verloop van tijd zo’n gedachte vrij snel vanzelf weer uitdoven.
Wie onder druk staat en gespannen is, heeft sneller last van dwanggedachten. Het zal dus helpen om meer rust in uw leven te hebben, onder meer door voldoende te slapen en door goed te leren ontspannen, bijvoorbeeld met yoga, meditatie of mindfulness. Als u dat wilt, kan de begeleiding van een psycholoog daarbij helpen.