De vraag
Ik heb bijna geen familie meer, is dat erg?
Wat doe je als je bijna helemaal geen familie meer hebt? Je ouders zijn er niet meer, je hebt geen broers of zussen en andere familieleden wonen ver weg en je hebt er verder weinig contact mee? Is dat erg, of kun je ook goed zonder familie? Vaak wordt gezegd dat familie heel belangrijk is voor je welzijn. Zou het een idee zijn om met die verre familieleden eens een keer af te spreken, om te kijken of je de banden kunt aanhalen? Of is het misschien een idee door bijvoorbeeld met vrienden familie-achtige dingen te ondernemen?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Familie staat voor je herkomst, je wortels, je genetisch materiaal, doorgegeven waarden en loyaliteiten, je feitelijke komaf. Feiten zijn uitgangspunten. Wanneer je die ontkent of negeert, sneuvelt op zijn minst de waarheid. Vroeger, in dorpen, vroeg men vaak aan een kind: ‘van wie ben jij er eentje?’ Dan kon men je plaatsen. Je werd erom geliefd of gevreesd, of gemeden. Dus niet jij maar je afkomst bepaalden of je erbij mocht horen of niet. Zonder je voorgeslacht was je er niet geweest.
Ondanks de individualisatie is er in wezen nog steeds bij ieder mens dat verlangen ergens bij te horen en sterker nog zijn wortels te kennen omdat dat grond onder de voeten geeft. Je valt dan minder snel om (om maar in de beeldspraak te blijven). Letterlijk bepalen zij je oorspronkelijke identiteit variërend van oogkleur tot een doorgegeven aanleg voor een ziekte of een kwaliteit/talent.
Iedereen heeft ouders, ook al ken je ze niet of zijn ze overleden, en dus ook een voorgeslacht. Wanneer er nog overlevenden zijn of mensen die hen hebben gekend is mijn sterk advies daar contact mee op te nemen. Verzamel alle kennis die er is van je voorgeslacht. Soms is er een onverwachte herkenning of krijg je informatie van onschatbare waarde. Soms valt het ook tegen, dan had je op meer gehoopt dan erin zit. Dat is dan ook een feit om mee te leren omgaan. Soms krijg je informatie die iets van jezelf verklaard of krijg je antwoorden op vragen waarvan je je niet bewust was ze te hebben. Je wortels kunnen ook voor je (eventuele) nageslacht van onschatbare waarde zijn.
Daarnaast kan het zeker zo zijn dat je goede vrienden of je eventuele huidige gezin emotioneel van veel meer betekenis voor je zijn dan je feitelijke voorgeslacht, je familie. Het is zeker aan te bevelen met hen familie-achtige dingen te ondernemen. Dus geniet daar vooral van en investeer in de warme betrokkenheid van dierbare mensen onder elkaar.
Mijn advies is: Ontneem jezelf niet het kennen van je wortels, inclusief de doorgegeven familiewaarden en alles wat daarbij hoort. Leer ze kennen en kies zelf wat je ermee doet voor nu en/of later.