De vraag
Ik durf niet weg
Ik (44) werk al zeven jaar bij hetzelfde bedrijf. Mijn manager verwacht veel van me en daardoor heb ik soms paniekaanvallen. Ik wil weg, maar als ik vacatures bekijk, voel ik me overweldigd en denk ik dat ik niet goed genoeg ben. Ik durf niet te solliciteren.

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Het is maar de vraag of weggaan nu de beste oplossing is. Soms gaat een nadeel van je werk steeds zwaarder wegen, waardoor je de voordelen niet meer ziet.
Het is altijd verstandig een lijst met voors en tegens van je baan te maken, en die eerlijk te wegen. Ook kun je uitzoeken wat er bij je werkgever nog meer mogelijk is, zoals een andere functie of andere taken.
Tegelijkertijd lijken de stress en je angst om te solliciteren op aspecten van het imposter syndroom: het gevoel elk moment door de mand te kunnen vallen.
Dat is geen officiële diagnose, maar een verzameling van persoonlijkheidstrekken zoals een gebrek aan zelfvertrouwen, en perfectionisme. Mensen met dit syndroom leggen de lat enorm hoog voor zichzelf en onderschatten hun prestaties.
Het lijkt verstandig om eerst met die onzekerheid aan de slag te gaan. Daarbij is het van groot belang uit te zoeken wat bij jou de onderliggende angst is en waar die vandaan komt. Dat kun je het beste doen onder begeleiding van een goede coach.