De vraag
Ik ben te snel gecharmeerd van jonge vrouwen
Beste Roos,
Als privé-leraar in een artistiek vak ben ik soms te snel gecharmeerd van (jonge) vrouwen. Ik raak ze graag aan, flirt geraffineerd, en probeer ze daarbij van mijn persoon gecharmeerd te krijgen. Om aardig gevonden te worden, besef ik, maar ook in de hoop op meer, ben ik bang, hoe onrealistisch ook, en hoe ergerniswekkend voor mezelf achteraf… Ik ben – al vele jaren – ook gelukkig getrouwd (Mijn wederhelft kent mijn zwakheden).
Hoe afstand te houden zonder kil over te komen en betrokkenheid bij het vak te vergroten, en daarnaast wederzijds respect te behouden, zowel in mijn huwelijk als in mijn lespraktijk? Ik houd van mensen, en van mijn werk! Mijn ietwat ongeremde, frivole levensstijl in deze heeft me al eens problemen opgeleverd. Maar het is lastig de knop om te zetten – als dat al helemaal zou moeten.
Groeten van Hendrik

Het advies
Expert
Roos Vonk
Psycholoog
Beste Hendrik,
Heel goed dat je zelf al zo goed ziet wat je behoeftes en zwakheden zijn en daarin dus heel eerlijk naar jezelf bent. Daarmee heb je al een belangrijke stap gezet. Ik leid uit je bericht af dat het jouw keus is die verlangens niet te vertalen in gedrag. Dat betekent niet dat je die verlangens niet zou mogen voelen.
Cruciaal is dat je gaat zien dat het jouw verlangens zijn, iets dat zich afspeelt in jouw bewustzijn. Dat is alles. Er is niets aan die gevoelens wat dicteert dat je er ook naar moet handelen. Juist als je dat niet doet kun je veel leren over jezelf. Sta jezelf het verlangen ten volle toe (waar gaat het over, wat zou je graag willen, en wat zou dat je geven?) en handel er niet naar. Dat zal een gevoel van ongemak geven, maar het zal er ook toe leiden dat je geleidelijk gaat ontdekken wat er achter die behoefte zit.
Je hoeft niet kil te zijn of de knop om te zetten, als je goed in gedachten houdt wat jouw doelen en waarden zijn in het contact met die vrouwen. Je noemt betrokkenheid bij het vak en wederzijds respect. Het kan geen kwaad jezelf er af en toe aan te herinneren dat dat belangrijke waarden voor je zijn. Belangrijker dan bevestiging krijgen en aardig gevonden worden, of niet? Kijk eens wat er gebeurt als je die andere waarden centraal stelt in het contact. Zou me niks verbazen als je dan nóg aardiger wordt gevonden!
vriendelijke groet,
Roos Vonk
Plusabonnees vroegen advies over wijsheid aan Roos Vonk. Roos Vonk is hoogleraar sociale psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en coach/managementconsultant.
Neem ook een kijkje op de site van Roos Vonk:
www.roosvonk.nl