De vraag
Hoe zorg je dat je kinderen opruimen?
Hallo Tanja,
Wat is voor kinderen de toveractie om iets wel meteen te gaan doen, en het niet uit te stellen (bijvoorbeeld iets opruimen of huiswerk maken of iets dergelijks)?
Groeten van Marleen

Het advies
Beste Marleen,
Wist ik de toveractie maar! Misschien ligt het wel in de aard van kinderen om dit soort acties niet direct te doen (of in ieder geval niet als je moeder het vraagt). Waarschijnlijk werkt het nog het beste om kinderen te motiveren voor bepaalde klusjes door te werken met beloningen. Die beloningen kunnen overigens klein en simpel zijn.
Aan de andere kant kan het misschien ook wel goed zijn om kinderen te leren dat sommige klusjes nu eenmaal moeten worden gedaan en dat niet alles in het leven even leuk of aantrekkelijk is om te doen! (En dat door het uitstellen bepaalde klusjes ook niet leuker worden). Wat ik je in ieder geval niet zou aanraden, is om de kamer uiteindelijk zelf maar op te gaan ruimen als je het niet langer aan kunt zien. Zo leer je kinderen namelijk dat uitstellen loont!
Succes ermee,
Tanja van Essen