De vraag
Hoe word ik een leuke moeder voor mijn puberzoon?
Beste Lieve,
Wij hebben een zoon van 15 (naast een dochter (17) en zoon (11). Onze 15-jarige vertoont zo ongeveer sinds de brugklas (hij gaat nu naar 4 Havo) behoorlijk pubergedrag.
Hij is niet te motiveren voor school, gaat elke keer met de hakken over de sloot over (met veel hulp van ons, leraren, en huiswerkbegeleiding). Daarnaast lapt hij afspraken over zijn kamer opruimen, op tijd naar bed gaan enzovoorts vaak aan zijn laars. Daarop is hij niet aanspreekbaar: het ligt altijd aan de ander, niet aan hem. Rekening houden met anderen doet hij zeer beperkt (zo houdt hij bijvoorbeeld de badkamer eindeloos bezet).
Ik weet dat ik er niet handig mee om ga. Ik spreek hem aan op afspraken (eenzijdig gemaakt?) maar word ook boos en geïrriteerd als hij weer eens niets doet. We hebben veel discussie en ruzie.
Hij vindt mij zo geen leuke moeder. Ik mezelf ook niet. Tegelijkertijd ziet hij bijvoorbeeld ook dat ik met zijn zus wel leuk omga; het doet hem verdriet dat wij niet leuk met elkaar omgaan (dat gooide hij er laatst tijdens een ruzie uit). Dan gaat mijn hart naar hem uit.
Ik zie dat hij worstelt met van alles. Wat moet ik doen (want wat ik nu doe is niet het goede) om hem te helpen en om het samen leuker te hebben?
Alvast dank voor je tijd en moeite.
Maria

Het advies
Beste Maria,
Bedankt voor uw mail. Het is voor veel ouders zoeken hoe ze met hun puberende kind om kunnen gaan. Het is een fase waarin hij aan het uitzoeken is wat er bij hem past en waarin hij zijn autonomie aan het vormgeven is. Gedrag als lang in de badkamer blijven en tegen regels ingaan, kan daar ook bij horen.
In uw mail lees ik drie verschillende aspecten van het contact met uw zoon. Ten eerste de omgang met regels, ten tweede het contact dat u met hem hebt en ten derde dat u ziet dat hij worstelt met bepaalde zaken – wat hij vooral in zijn eentje doet waardoor u zich wat machteloos voelt. Ik zou me kunnen voorstellen dat u benieuwd bent naar wat er in hem omgaat en waar hij mogelijk onzeker over is.
Betreffende het overschrijden van de regels: mijn advies zou zijn om met hem in gesprek te gaan voordat er een conflict over regels ontstaan is. Probeer hierbij ‘naast hem te gaan zitten’ in plaats van tegenover hem. Dit kunt u doen door open vragen te stellen over wat hij van de situatie vindt en oprechte interesse hierin te tonen. Vervolgens kunt u uitleggen wat het idee achter bepaalde regels is en samen tot een compromis komen. U kunt hierin ook uitleggen dat als u geïrriteerd bent, dit niet op hem als persoon gericht is, maar op zijn gedrag.
Over het contact: u schrijft dat hij het mogelijk lastig vindt dat u beter contact hebt met zijn zus. Ik zou u adviseren om met hem te onderzoeken wat jullie gezamenlijk leuk vinden of delen. Wellicht is dat lekker uit eten gaan of bepaalde type films kijken. Bedenk daar een leuk uitje bij dat jullie samen kunnen ondernemen. Als je samen leuke dingen doet, zul je zien dat het ook zijn positieve weerslag heeft op jullie relatie.
Waarschijnlijk komt er vanzelf meer ruimte als het contact verbetert – en is er dan ook ruimte om met hem te bespreken waarmee hij worstelt. Ik zou hier niet teveel aan trekken, maar vooral de ruimte bieden om te praten – door bijvoorbeeld eigen voorbeelden te geven van dingen die u lastig vond in de puberteit.
Ook vraag ik me af of er mogelijk iets op school speelt, omdat u de start van de brugklas als beginpunt van zijn opstandige gedrag noemt. Heeft hij het naar zijn zin? Vraag of u hem kunt helpen, maar geef hem ook de ruimte om zelf te ontdekken wat er bij hem past en wat niet.
Kinderen van die leeftijd zoeken vaak het advies ook bij hun vrienden, wat ook goed is. Wat voor uzelf ook helpt is om te bedenken dat dit echt een fase is. Bijna alle puberjongens worden leuke volwassenen die lekker in hun vel zitten.
Veel succes,
Lieve