De vraag
Hoe vind ik tijd voor mijzelf?
Dag Ursela,
Ik merk dat ik het moeilijk vind om tijd te nemen om prioriteiten te stellen en om op te schrijven wat ik nog moet doen. Ik wil het allemaal in mijn hoofd laten plaatsvinden. Hoe kan ik mezelf overtuigen om die tijd te nemen, om op te schrijven wat ik nog moet doen en dan ook nog de tijd nemen om na te denken en te beslissen wat eerst en wat later?
Vriendelijke groet, Rita

Het advies
Beste Rita,
Als ik het goed begrijp is tijd voor jou een heet hangijzer. Heb ik het juist als ik zeg dat je jezelf geen rust gunt voor iets wat je wel belangrijk vindt, voor een activiteiten- en prioriteitenlijst.
Waarom verenig je niet het nuttige met het aangename, op een dagdeel dat je wel rust hebt. En zoek je een setting op, buiten alle beslommeringen en hectiek van alle dag, een plek waar je niet afgeleid wordt. Bijvoorbeeld bij een kop koffie tijdens een winkelmoment. Tijd waarin je een tijdsplan kunt opstellen.
Eventueel kun je een dergelijk ontspanningsmoment ook in je agenda ‘blokken’ en, indien gewenst, een tijdslimiet daaraan verbinden. Wat ook helpt, is een dergelijk moment in je dag/weekritme in te bouwen, net zolang totdat het een vanzelfsprekend proces is geworden.
Rita, ik wens je veel innerlijke overtuigingskracht toe.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg