De vraag
Hoe vieren we als co-ouders de feestdagen?
Beste Jolet,
Ik leef sinds twee jaar gescheiden van mijn ex. Samen hebben we het co-ouderschap over onze twee jongens (6 en 9). De verhoudingen zijn goed, al is het soms ongemakkelijk. Over één ding zijn we het nog niet eens – de viering van bijzondere dagen als kinderverjaardagen, Sinterklaas, afzwemmen. Mijn ex wil die dagen niet gezamenlijk vieren.
Ik wil echter dat we die paar keer per jaar samen aanwezig zijn. Ik wil mijn zoons graag meegeven dat hun ouders goed met elkaar overweg kunnen. Mijn ex heeft twee andere overwegingen. Hij wil niet de hoop voeden dat wij weer bij elkaar zouden kunnen komen. En hij vindt het zelf niet prettig om samen met mij feest te vieren. Zijn vriendin houdt daar ook niet van. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
De bedoeling van co-ouderschap is dat vader en moeder er samen uitkomen. De komst van nieuwe partners verandert hier niets aan. Wat is wijsheid? Vanuit de psychologie kan ik u geen doorslaggevende argumenten aanreiken. Alle argumenten van u beiden zijn namelijk geldig. Het is bekend dat kinderen (ook onbewust) nog vele jaren op hereniging blijven hopen. Maar het is ook goed als kinderen zien dat hun ouders respectvol met elkaar omgaan.
Helaas is het niet te verwachten dat een bijeenkomst ontspannen verloopt als een van de aanwezigen zich ongelukkig voelt. Reken maar dat de jongens zulk ongemak aanvoelen. Ik zou met die bijzondere dagen nog even voorzichtig omgaan. Druk niet door, laat het rustig groeien en wees blij met de huidige rust. Dat is al een hele prestatie van u beiden! Bovendien: het kan voor u heel leuk zijn om nu samen met uw kinderen een eigen manier te zoeken voor het vieren van de feestdagen.