De vraag
Hoe spreek ik mijn zoon aan op zijn riskante gedrag?
Geachte heer Kaldenbach,
Mijn zoon van vijftien vertoont steeds vaker riskant gedrag. Afgelopen zaterdag kwam hij dronken thuis. Hij neemt school niet serieus, komt in de ochtend moeilijk op gang en gaat om met oudere jongens die een slecht invloed op hem hebben. Hij lacht mijn bezwaren weg. Ik krijg moeilijk vat op hem. Hoe kan ik zijn gedrag beter beïnvloeden?
groeten van Anoniem

Het advies
Beste Anoniem,
Moeilijk en heel herkenbaar, uiteraard ook uit mijn privé-leven. Er zijn een paar aandachtspunten die allemaal tegelijkertijd belangrijk zijn:
• Je moét als moeder je kind op reële gevaren wijzen. Dat is gewoon je verantwoordelijkheid.
• Als je kind echter van jou een ‘moeten’ en ‘dwang’ ervaart, dan werkt dat vaak averechts. Dat wil je ook niet. Je raakt dan bovendien misschien het contact met je kind kwijt.
• Wat kan wel?
Kan je op de gevaren wijzen op een indirecte manier: ‘Ik weet dat al je vrienden drinken, ik begrijp dat je geen eenling wil zijn EN ik wil je deze folder/website laten lezen wat er met je hersenen gebeurt’. Dus eerst begrip, daarna (via een folder/liever website) confronteren.
• Soms is een buurman, vriendin, leraar/es, oma beter in staat om door te dringen. Jongeren kunnen van een ander wel horen wat ze van jou niet kunnen horen. Je kind moet zich van jou losmaken in deze leeftijdsfase, dat is zijn taak, hij moet daarom steeds tegen joú aanschuren.
Dus afscheidspijn voor jou en heel veel terechte zorg.
• Bij sommige kinderen werkt verbieden wel. Maar het is een riskante weg, je kan bijna niet meer terug als je die weg eenmaal ingeslagen bent.
• Volgens mij is de belangrijkste tip: bij elke maatregel die je neemt, hou contact!
Succes,
Hans Kaldenbach.
• Hans Kaldenbach is psycholoog, trainer, adviseur en auteur van diverse boeken. Voor meer informatie over zijn methode, boeken en trainingen, neem een kijkje op zijn website:www.hanskaldenbach.nl