De vraag
Hoe slecht is playstation voor een kind?
Beste Jolet
Met mijn zoon van acht breng ik heel wat uurtjes door met de Playstation, want het is erg leuk. Ik koop geen schietspellen, maar verantwoorde spelletjes waarin je behendig en snel moet zijn en puzzels moet oplossen. Ik ben van mening dat dit zijn reactiesnelheid en zijn probleemoplossend vermogen stimuleert. Maar hij leert ook met zijn verlies omgaan als het niet meteen lukt. Daarnaast zijn de spellen fantasievol vormgegeven, wat me goed lijkt voor zijn verbeeldingskracht. Een vriendin die ook een zoon van acht heeft, vindt mijn opstelling absoluut verkeerd. Zij heeft voor haar kind een streng Playstation-verbod ingesteld: ‘Vermaak je maar met een hoepel of ga buiten spelen.’ Is er echt iets mis met een spelcomputer, als je er zorgvuldig mee omgaat – de juiste spelletjes en niet te lang?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U heeft groot gelijk. Er zijn zelfs nog meer argumenten dan u al aanvoert. Ooit moet iedereen leren om zich niet te verliezen in verleidingen. Dat kan een kind maar beter thuis leren dan later als het op kamers woont, en geacht wordt met enige zelfdiscipline te studeren. Zelfs als de Playstation alleen maar ‘leuk’ was en nergens goed voor, dan was er nog niks mis mee. Enige nuancering moet ik wel aanbrengen: het ene kind is veel gevoeliger voor passiviteit en verslaving dan het andere. En een verslavingsgevoelig kind moet, om zich goed te kunnen ontwikkelen, wat strakker worden gehouden dan anderen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, maart 2006