De vraag
Hoe schrijf ik een samenhangend verhaal?
Beste heer Bohlmeijer,
Er zijn een aantal dingen die ik moeilijk vind bij het schrijven van m’n levensverhaal. Hoe deel ik bijvoorbeeld bepaalde levenservaringen in? Sommige situaties zijn ingrijpender en verser in het geheugen dan anderen, iets dat niet direct met lang- of kort geleden te maken heeft. Ook vallen er soms ‘zwarte gaten’ over bepaalde tijdsperioden. Deze verdwijnen uiteindelijk wel, maar dan duiken er weer andere vage plekken op.
Hoe plan je een boek? Hoe kan je voor lezers een boeiend en interessant geheel fabriceren? Schrijf je in de tegenwoordige tijd of verleden tijd? Is het belangrijk om de personen samen een dialoog te laten houden? Hoe maak je van een onsamenhangende geheugenbrij een gestructureerd geheel?
Hartelijk dank voor uw antwoord,
C.

Het advies
Beste C.,
Je stelt een heleboel vragen te gelijk. Ik heb niet echt een idee hoe je een boeiend boek schrijft. Dat is een vak apart, dat uiteindelijk maar weinig mensen beheersen. Er worden nu wel wat meer familiegeschiedenissen en levensverhalen gepubliceerd, maar dat zijn toch enkelen.
Mijn advies zou zijn om te schrijven wat er bij je opkomt, waar je zin in hebt om over te schrijven. Onderzoek of je plezier hebt in het schrijven zelf. Je kunt eventueel later ordening aanbrengen. Als je beseft dat je misschien wel miljoenen ervaringen hebt, zul je begrijpen dat je een groot deel niet meer of vaag herinnert. Probeer vooral niet compleet te zijn of een heel logisch en samenhangend geheel te schrijven.
vriendelijke groet,
Ernst Bohlmeijer