De vraag
Hoe leer ik mediteren?
Hoi Ursela,
Mediteren, hoe doe je dat? Ik snap het principe wel, je kunt het immers overal wel vinden op internet via Google of iets dergelijks, maar hoe kom je daadwerkelijk tot mediteren, en daarmee tot innerlijke rust?
Mediteren schijnt namelijk wel heel goed tegen stress en spanning te zijn, maar dan moet je wel KUNNEN mediteren…
Met vriendelijke groet,
Kim

Het advies
Beste Kim,
Mediteren, hoe doe je dat? Mediteren kun je op een aantal manieren. Zo kun je er voor kiezen:
• focusgericht te mediteren;
• je maakt je hoofd leeg;
• je laat gedachten, emoties en zintuiglijke waarnemingen tot je komen;
• je kiest voor een bespiegelende, innerlijke geestelijke beschouwing;
• je mediteert middels beweging;
• doelgericht te mediteren (met behulp van bijvoorbeeld intuïtie en visualisatie);
• je richt je op een specifiek onderdeel/vraagstuk in je leven.
Naar welke techniek jouw voorkeur ook uitgaat, om te beginnen kun je het beste starten met het vrijmaken van je geest. Dit omdat focus en concentratie gerichte oefeningen bij welke meditatievorm dan ook van pas komen. Omdat dit over het algemeen echter ook het moeilijkste aspect van mediteren is, is begeleiding in eerste instantie zeker een overweging waard. Mocht je dit eenmaal onder de knie hebben, dan kun je een stap verder gaan, al dan niet met assistentie van buitenaf.
Als basis gelden volledigheidshalve in ieder geval de volgende richtlijnen.
• Neem een zittende, voor jou comfortabele houding aan (lotushouding, stoel, op je knieën met handen losjes in de schoot of op de benen én dit alles met gesloten ogen).
• Volg als passieve toeschouwer je ademhaling.
• Heb, indien gewenst, het voor jou relevante aandachtsgebied helder voor ogen.
• Laat je gevoelens je gevoelens zijn zonder ze van een etiket te voorzien.
• Begin rustig, mediteer bijvoorbeeld in eerste instantie 5 minuten per dag.
Kim, ik wens je veel innerlijke rust en meditatieplezier toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg