De vraag
Hoe kom ik af van de haat voor mijn schoonzus?
Beste Helmi,
Mijn ex-schoonzus is werkzaam in een huis voor ontspoorde jongeren en zij heeft psychologie gestudeerd. Tien jaar geleden heeft zij van mijn broer Johan gehoord dat hij stelselmatig door mijn moeder geschopt werd, iedere avond rond een uur of vijf. Ik, twee jaar jonger dan mijn broer, heb daar nooit iets van gemerkt en ik kan het van mijn moeder totaal niet voorstellen dat zij dat gedaan zou hebben. Mijn moeder vond het te gek voor woorden en had geen zin om zich te moeten verdedigen. Net als ik was ook zij perplex en machteloos.
Ik heb het altijd heel erg gevonden voor mijn moeder en vader. Ze wilde er verder liever niet over praten. Ik denk verder, dat mijn broer (snel beïnvloedbaar) zich heeft laten brainwashen. Ook is hij al twintig jaar aan de drank, hij kan niet zonder. Ook heeft mijn ex-schoonzus samen met mijn broer bijna alle contacten met mijn ouders en met mij grotendeels weten uit te wissen, gedurende zo’n twintig jaar. Mijn ouders hebben hun eerste kleinkind, een zoon, niet echt zien opgroeien, wat hun erg pijn heeft gedaan.
Mijn broer heb ik kunnen vergeven, omdat ik kon zien dat hij er niets aan kon doen dat die gedachte in zijn systeem is gekomen. En zijn ex, ja, die heb ik ook grotendeels kunnen vergeven. Maar toch hangt bij mij het verdriet van mijn moeder om me heen. Inmiddels is ze een jaar overleden. Mijn broer heeft het haar vergeven in de laatste momenten van haar dood. Maar ik vind het nog steeds verschrikkelijk dat hij zelf gelooft in het feit dat hij structureel, van zijn zevende tot zijn elfde klappen heeft gekregen, en dat zijn ex dit vertelde alsof ze er zelf bij was geweest, alsof het een voldongen feit was.
Ik heb het haar voor een groot deel vergeven, maar ik heb nog steeds pijn en ik word tijdens het opschrijven emotioneel. Hoe kom ik van mijn verdriet, en een stukje resthaat over mijn schoonzus af?
Vriendelijke groeten,
Anna

Het advies
Beste Anna,
Heel voorstelbaar dat je, betrekkelijk kort na je moeders dood, nog verdriet hebt over wat de beschuldigingen van misbruik die je broer en schoonzus deden, voor haar en voor je vader betekenden. Je kunt moeilijk zeker weten wat de waarheid is in deze kwestie en dat is ook niet het allerbelangrijkste. Je broer heeft zijn eigen waarheid.
Ik begrijp dat je al heel ver bent met ‘vergeven’ van alle partijen. Dat vind ik heel grootmoedig. Heeft iemand wel eens interesse getoond in jouw eigen gevoelens hieromtrent? Het klinkt alsof je ‘zorgt’ voor alles wat in de familie pijnlijk is. Denk er eens over na of je deze rol nog langer op je wil nemen of dat je na het rouwproces over je moeder ook wat losser van hen wil komen te staan. Dat zal in het begin mogelijk schuldgevoelens geven, maar op den duur zul je je bevrijd voelen.
Vriendelijke groet,
Helmi Goudswaard
Vergeven draait om ú en niet om de dader. Wacht dus niet op excuses – dan legt u de macht bij de ander. Lukt het u niet om iemand te vergeven, en bent u nog altijd boos of verdrietig over onrecht dat u is aangedaan? Lees hier de vragen aan vergevingsexpert Helmi Goudswaard.
Helmi Goudswaard schreef verschillende boeken:
• Vergeven of vergelden, Over slachtoffers van intiem geweld, Amsterdam, Van Gennep, 2000. Nog enkele exemplaren uitsluitend bij de auteur verkrijgbaar voor € 12,50
• Ik ook! Omgaan met afgunst en jaloezie, Amsterdam, Van Gennep, 2006, € 15,90