De vraag
Hoe kan ik van seks gaan genieten?
Beste Jolet,
Ik geniet absoluut niet van seks. Wel oraal, maar zodra er echt penetratie aan te pas komt, voel ik helemaal niks. Eerst had ik erge pijn; daarvoor ben ik bij de dokter geweest. De pijn is weg omdat ik me heb leren ontspannen, maar ik voel nu helemaal niets meer. Wat kan ik hieraan doen? Het heeft een grote impact op mijn relatie.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Seksuele opwinding kan bij vrouwen wegvallen door storende gedachten of gevoelens, zoals schaamte of de angst het niet goed te doen of de ander te verliezen als de seks niet goed gaat. Wat zou het heerlijk zijn als je je geen zorgen meer maakte! Begin daarom met blij te zijn over wat je wél heeft: je kunt oraal genieten.
Ook masturbatie is een middel om seks fijn te (blijven) vinden. Als je geniet van het stimuleren van je clitoris, kun je eens proberen om tijdens de penetratie zelf de clitoris te wrijven. Je zou samen ook eens kunnen proberen of je kunt genieten van alleen de vingers van je partner – zachtjes, in en rond de vagina. Streef niet direct naar klaarkomen. Er zijn maar weinig vrouwen die klaarkomen door penetratie alleen. Zoek naar je opwinding. Ga verder met samen te ontdekken wat bij jou wel en niet werkt.
Dit boek geeft leuke oefeningen hiervoor: Verschil in verlangen van Eva Broomans.
Zoek ook eens uit waar jouw partner opgewonden van raakt. Dat zal hij fijn vinden en het helpt jou om minder op jezelf te letten. Je vindt ook informatie op zininseks.nl.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp