De vraag
Hoe kan ik onderhandelen met de directie?
Dag Irene,
Ik werk op een school voor speciaal onderwijs. Ik werk daar als speltherapeut (acht uur) en trainer sociale vaardigheid (vier uur). De sociale vaardigheidstraining is voor het regulier onderwijs. Nu is voor dat laatste heel veel vraag. Men wil echter geen extra uren geven omdat het aantal leerlingen terugloopt.
De directie wil dat ik speltherapie-uren inlever voor de sociale vaardigheidstraining. Ik kom dan onder de grens (qua therapeutische contacturen) voor mijn registratie als speltherapeut. Dat wil ik dus niet, bovendien raak ik mijn vak dan kwijt. Hoe te handelen?
Met vriendelijke groet,
speltherapeut

Het advies
Beste Speltherapeut,
Uit je vraag begrijp ik dat het voor jou erg belangrijk is een minimaal aantal uren als therapeut te werken. Onder andere om je registratie als therapeut niet te verliezen. Door omstandigheden wordt je echter toch gevraagd minder uren aan therapeutische werkzaamheden te besteden omdat het aanbod van andere werkzaamheden groeit.
Deze kwestie zul je echt moeten bespreken met je leidinggevende. Het is dan vooral belangrijk duidelijk te maken waarom je minimaal x uren aan therapie wilt (en zelfs moet!) besteden. Het ligt niet alleen aan jouw wensen, maar ook aan de eisen die er vanuit de beroepsgroep aan je worden gesteld. Als je deze uren niet maakt raak je je bevoegdheid immers kwijt. Dit is niet alleen een probleem voor jou, maar ook voor de school. Wanneer je leidinggevende zich hier van bewust wordt is er wellicht een andere oplossing voor het vraag- en aanbodprobleem!
Vriendelijke groet,
Irene de Pater
Plusabonnees konden vragen stellen aan arbeids- en organisatiepsycholoog Irene de Pater. Neem ook een kijkje op de personal webpage van Irene de Pater home.medewerker.uva.nl