De vraag
Hoe help ik mijn vriendin na de chemotherapie?
Beste Anette,
Een vriendin van mij heeft borstkanker. Ze heeft de bestralingen ondergaan en heeft net de tweede keer chemotherapie achter de rug. Ze heeft er nog twee te gaan en daarna is het dus “klaar”. Ik ben angstig als ik denk aan de tijd die na deze behandelingen gaat komen; het zwarte gat….
Ze heeft in het verleden een depressie gehad, heeft tegen anorexia aangezeten, heeft met overstimulatie a.g.v. IVF te maken gehad en wil nergens over praten. Als het soms in een gesprek toch heel even gebeurt, schieten de tranen in haar ogen, maar ze sluit zich meteen af. Niet graven, nergens over praten.
Ik ben zo bang dat ze straks na de behandelingen te moe is om alles onder de deksel te houden en dat de hele bups naar buiten komt. Ik weet niet wat wijsheid is; kan ik haar op de een of andere manier al waarschuwen of adviseren of zo. Mijn verstand zegt van niet, maar ik hoop eigenlijk dat er wel iets mogelijk zal zijn. Heb jij een advies?
Groeten van Lonneke

Het advies
Beste Lonneke,
Ik kan me goed voorstellen dat je je bezorgd maakt om je vriendin. Je kunt veel voor haar betekenen denk ik door er alleen maar voor haar te zijn, geduld te hebben en het geschikte moment voor een gesprek af te wachten. Je zou dan een aanzet kunnen maken door haar folders te geven over hulp. Informatie over instellingen bij je vriendin in de buurt kun je vinden op de website www.ipso.nl
Onze HDI-folder Diagnose Kanker zou ook een geschikte folder kunnen zijn. Laat maar even weten of je die wilt hebben.
Veel sterkte toegewenst!
Met vriendelijke groet,
Anette Pet
• Anette Pet is psychotherapeute bij het Helen Dowling Instituut in Utrecht. Hier wordt hulp psychische hulp geboden aan kankerpatiënten en hun familieleden. Zij is gespecialiseerd in de behandeling van mensen met ernstige trauma’s.