De vraag
Hoe bestrijd ik de schadelijke effecten van zittend werk?
Beste David,
Ik doe zittend werk, om dat te compenseren sport ik drie keer in de week. Maar ik vraag me af of dat wel voldoende is. Hoeveel beweging is nodig om de schadelijke gevolgen van zittend werk te compenseren?
Met vriendelijke groet,
Isa

Het advies
Beste Isa,
Onderzoek laat zien dat langdurig zitten niet te compenseren is door extra te sporten.
Lang zitten is slecht op zich, het enige dat helpt is de periode van lang zitten te onderbreken. Dit kan bijvoorbeeld door het zitten tijdens het werk af te wisselen met staan. Dat kan aan een sta-buro, maar ook aan een gewoon buro, door bv. tijdens het telefoneren te gaan staan. Een andere mogelijkheid is om tijdens de lunch te gaan wandelen in plaats van weer te gaan zitten.
Tenslotte heeft onderzoek ook laten zien dat staand vergaderen niet alleen korter duurt, maar dat er ook sneller beslissingen worden genomen, die net zo goed van kwaliteit zijn.
Ik hoop dat dit je heeft kunnen inspireren om op zoek te gaan naar mogelijkheden om het zitten te onderbreken en wens je veel succes!
Vriendelijke groet,
David