De vraag
Hoe bescherm ik mijn kinderen tegen hun narcistische vader?
Hoe bescherm je een kind tegen zijn narcistische vader? De biologische vader van mijn kinderen is narcistisch. Hij handelt altijd uit eigenbelang, en denkt niet aan het welzijn van de kinderen. Ik ben bang dat hij de kinderen daarmee beschadigt.
Mijn 14-jarige zoon stoeit met de situatie, maar wil toch contact. Mijn 9-jarige zoon begrijpt niet waarom hij maar drie uur per week bij zijn vader is, en dat hij een stiefvader heeft die wél goed voor hem zorgt.
Ik moet ze beschermen tegen onveilige situaties door zijn alcoholgebruik en foute vrienden, maar de hele wereld ziet alleen zijn charmante kant. De rechter keek er wel doorheen en verwacht beterschap door systeemtherapie.
Ik ben zo bang voor de pijn die mijn ex mijn kinderen op emotioneel vlak aandoet. Kun je mij advies geven – hoe kun je een kind beschermen tegen zijn narcistische vader?

Het advies
Expert
Martin Appelo
Narcisme
Het is afschuwelijk wanneer je kinderen in een situatie zijn die niet goed voor hen is. Dit activeert de neiging om ze daar weg te halen of om iets aan die situatie te doen. Je wilt je kinderen beschermen tegen hun narcistische vader. Maar als de vader van je kinderen ook gezag over ze heeft dan heb je geen poot om op te staan.
Zo bescherm je een kind tegen zijn narcistische vader
Probeer daarom geen energie te besteden aan een situatie waarop jij toch geen invloed hebt. Besteed liever je tijd aan de situatie waarop jij wel invloed hebt:
• Zorg ervoor dat de kinderen bij jou en je nieuwe partner een veilige haven hebben waar ze altijd alles kunnen vertellen en bespreken.
• Zorg ervoor dat jij niet negatief over je ex praat. Maak hem niet zwart. Want dat brengt je kinderen in een loyaliteitsconflict.
• Laat je kinderen zelf ervaren hoe het is bij hun biologische vader en steun ze in de reacties die ze daarop geven.
Een dossier aanleggen (voor als het ooit nodig is)
Verzamel ondertussen wel alle feiten. Leg een dossier aan van alles wat je ex volgens jou niet goed doet. Als het ooit zover komt dat je naar de politie of een advocaat stapt, omdat je vindt dat jouw kinderen echt in gevaar zijn, dan kan zo’n dossier helpen om hem uit de ouderlijke macht te krijgen.
Dus samenvattend: zorg er vooral voor dat de situatie bij jou thuis goed, veilig en geborgen is. Maak je ex niet zwart. En leg een dossier aan voor het geval dat.
Hoe is een scheiding voor de kinderen? Deze 5 kinderen van gescheiden ouders vertellen hoe zij de scheiding van hun ouders ervoeren.