De vraag
‘Wat moet ik doen? Hij wil niet stoppen met andere vrouwen’
Mijn vriend zit op sekssites en heeft contact met andere vrouwen. Steeds als ik hem hiermee confronteer, draait hij het zo dat het aan mij ligt. Er valt niet over te praten. Ook als ik vaker met hem vrij, stopt hij niet met die andere vrouwen. Seks is voor hem een uitlaatklep, zegt hij. Wat kan ik hieraan doen? Het gaat nu al zo ver dat ik helemaal geen seks meer wil.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Wat je kunt doen, is meer over jezelf gaan nadenken en minder over hem. Je hebt een relatie met iemand die seks met anderen heeft terwijl jij dat niet leuk vindt. Je staat toe dat hij jou voor gek verklaart als je het wilt bespreken. Je staat toe dat hij zijn verlangens belangrijker maakt dan die van jou. Je laat je onzeker maken en je weet dat extra seks in de strijd gooien niet helpt.
Wat zegt dit allemaal over jou en je eigenwaarde? Is dit wat je je voorstelt bij een liefdesrelatie? Is dit wat je verdient? Is weggaan een optie voor je? Als weggaan geen optie is, moet je misschien meer externe druk zetten om hem tot gesprek en zelfonderzoek te dwingen. Betrek je huisarts, mensen die je vertrouwt of een hulpverlener erbij. Laat hem merken dat je het meent. Ik werk veel met seksverslaafde mannen die zeggen dat seks ‘een uitlaatklep’ is. Meestal zijn ze uiteindelijk opgelucht als iets of iemand ze uit hun patroon dwingt, want op eigen kracht veranderen is moeilijk. Sterkte.