De vraag
Helpt een assesment bij loopbaantwijfels?
Beste Ursela,
Ik loop vast in mijn huidige baan als communicatiemedewerker. Ik ervaar te weinig uitdaging en teveel routine. Ik weet niet goed hoe ik nu verder mijn loopbaan kan inrichten. Ik weet niet of ik in de communicatie wil blijven. Ik wil me graag verder ontwikkelen maar weet niet precies waarin. Is een assessment een goede oplossing?
Groeten van Martina

Het advies
Beste Martina,
Vastlopen in je huidige baan, te weinig uitdaging en teveel routine ervaren, je loopbaan verder inrichten, je verder willen ontwikkelen, dát is een mooi moment om al je kansen en mogelijkheden eens opnieuw te bekijken.
Of assessment daarvoor de juiste oplossing is, dat valt te bezien. Want een assessment is eigenlijk een beoordelingsprogramma dat sollicitanten of kandidaten moeten doorlopen om voor een bepaalde functie aangenomen te worden óf om te bepalen of zij over ontwikkelbare talenten beschikken.
Wellicht is een persoonlijk loopbaanadvies daarom zinvoller. Een bekende persoonlijkheid op dit gebied is Huub van Zwieten van het talentenbureau TalentFirst (www.talentfirst.nl). Deze auteur van verscheidene boeken spreekt van een aantal te nemen stappen.
Afgezien van een op maat gesneden advies kunnen ook boeken als raadgever fungeren. Boeken zoals ‘De Wending’ van Bolte, ‘Jij bent aan Z’ van Buchel e.a., ‘Doorbraak naar jouw droombaan’ van De Graaf en Van Zwieten, ‘Loopbaanzelfsturing’ van Hoogendijk, ‘Breng beweging in je loopbaan’ van Kuijpers, ‘Baanbreker’ van Lore, ‘Loopbaanplanning’ van Van Minden, ‘Loopbaangesprekken’ van Spijkerman.
Martina, neem de tijd om je goed te oriënteren. Voor na deze oriënteringstijd wens ik je graag een vliegende en uitdagende loopbaanstart toe! Succes!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg