De vraag
Fantaseer ik te veel?
Beste Jolet
Ik houd ervan te fantaseren, bijvoorbeeld over hoe ik een goede zet doe op mijn werk of hoe ik het naar mijn zin heb op een feestje. Soms ga ik er hardop bij praten, ook als er andere mensen bij zijn. Zodra ik dat merk, stop ik natuurlijk, want ik weet heel goed wat echt is en wat fantasie. In mijn fantasie speel ik altijd een mooie rol. Toch krijg ik in het ‘echte’ leven ook genoeg waardering. Ga ik te veel op in mijn fantasieën?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Fantasie kan een repetitie zijn van nieuw, gewenst gedrag – dat is constructief. Negatief is het als de fantasie een vluchtreactie is om gemaakte fouten niet onder ogen te zien. Van fouten kunt u juist leren! Staat u, ondanks uw levendige geest, wel open voor wat er om u heen gebeurt? Let u wel op in het verkeer? En heeft u voldoende aandacht voor de mensen met wie u leeft? Dan zie ik verder weinig bezwaren – u geniet immers van uw fantasieën en u weet wanneer u ermee moet stoppen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, juni 2007