De vraag
Door mijn jaloezie hebben we steeds ruzie
Beste Ursela,
Ik ben heel erg jaloers en ik wil veranderen! Door mijn jaloezie hebben mijn partner en ik elke keer ruzie! Wat moet ik doen?
Groeten van Lady17

Het advies
Beste Lady17,
Of je nu met concurrerende, geprojecteerde, rationele, irrationele en/of reactieve gevoelens van jaloezie te maken hebt, een dergelijke emotie voelt niet echt fijn. Zeker niet als ze ook nog eens elke keer met een ruzieachtige sfeer gepaard gaat. Vandaar jouw terecht constructieve vraag ‘wat moet ik doen’. Om dat vervelende groene monster te lijf te gaan kun je het volgende ondernemen.
• Vraag je eerst eens af of jouw gevoelens van jaloezie ingegeven zijn door empirische observaties, of jouw gevoelens wel terecht zijn, of jouw partner daartoe mogelijk aanleiding geeft. Óf, dat je hooguit bang bent voor datgene wat wel eens zou kunnen gebeuren. Gedachten die misschien wel ingegeven zijn door mogelijk negatieve ervaringen uit het verleden.
• Mocht jouw jaloezie ingegeven zijn door jullie situatie en/of door aspecten van jullie relatie, dan is het zeker raadzaam dit met je partner te bespreken, al dan niet met/zonder een deskundige.
• Zou je echter gewoonweg overgevoelig zijn voor bepaalde signalen, daag dan je gedachten uit.
1. Empirische invalshoek: verzamel feiten om de juistheid van je gedachten te onderzoeken. "Welke feiten wijzen erop dat mijn jaloersheid terecht is?"
2. Pragmatische invalshoek: ga na of je ideeën jou helpen je doel te bereiken.
"In hoeverre komt mijn jaloerse houding en al dat geruzie onze relatie ten goede?"
3. Filosofische invalshoek: beschouw jouw oordeel over de wereld waarin wij leven. "Waarom zou ik eigenlijk jaloers zijn? Mijn partner geeft toch om mij. En stel in het meest negatieve geval dat dát niet meer aan de orde zou zijn, dan betekent dat toch nog niet direct het einde van de wereld. Zoveel mensen gaan uit elkaar. Zij weten zich daarna toch ook te redden ….."
• Werk onderwijl aan je zelfvertrouwen. Heb zelfwaardering en zelfrespect. Accepteer jezelf zoals je bent. Kijk met een positieve bril naar jezelf. Zie jezelf als uniek. En vergelijk je zeer zeker niet met een ander.
• Laat je positieve zelfhouding samengaan met een positieve sociale omgeving, een omgeving die jou op waarde weet te schatten, die jou voldoende stimulerende afleiding en energie weet te bezorgen. Eventueel kun je zelfs, indien wenselijk, aan nieuwe sociale impulsen werken, aan een uitbreiding van je sociale leven/je sociale kring/je sociale contacten. Dit opdat je je minder emotioneel afhankelijk van je partner hoeft te voelen.
• Praat verder met je partner over jouw gevoelens. Laat hem bevestigen hoe speciaal en uniek jij voor hem bent.
• Uiteraard kun je ook altijd nog overwegen een deskundige te raadplegen, zeker als je keer op keer een hardnekkig gevecht tegen je minnenijd moet blijven leveren.
Dus Lady 17, wees niet getreurd. Pak je jaloezie en geruzie heldhaftig aan, en begeef je snel weer op het constructieve pad der positieven. Vast en zeker gaat jou dat lukken!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com