De vraag
De relatie met de moeder van mijn stiefdochter is geëscaleerd
Beste Ursela,
Sinds drie en een half jaar heb ik een fijne relatie met een man die al een dochter heeft. Zij is inmiddels acht jaar en woont de ene week bij ons en de andere week bij haar moeder. Samen hebben wij geen kinderen.
De moeder van de dochter van mijn vriend is in mijn ogen niet het schoolvoorbeeld van een verantwoordelijk opvoedkundig persoon. Er zijn behoorlijk erge dingen gebeurd, ze vergat haar dochter naar school te brengen en ze kreeg niet genoeg te eten, dat soort dingen.
In een poging hier met haar over te praten is het uit de hand gelopen. Iets meer dan twee jaar geleden heeft ze mij in mijn eigen huis aangevallen en naar de keel gegrepen waar haar dochter bij was. Ik heb haar dat nooit kunnen vergeven en haar ook nooit meer willen zien. Sindsdien heb ik gezorgd voor een co-ouderschapsregeling zodat het allemaal zo helder en duidelijk mogelijk zou worden voor alle partijen.
Sinds een paar maanden hebben de moeder en ik weer contact via e-mail omdat ik het belangrijk vind voor de dochter dat al haar opvoeders bij grote gebeurtenissen in haar leven kunnen zijn. In eerste instantie verliep dit e-mailcontact perfect. Ze was zich bewust van haar fout, heeft excuses gemaakt en begrip getoond. Achteraf is gebleken dat ze dit onder invloed/advies van een psycholoog heeft aangepakt en niet geheel uit vrije wil. Ze volgde een assertiviteitstraining en ik vermoed dat ze mij als proefpersoon genomen heeft. De training is inmiddels afgelopen en de problemen stapelen zich weer op. Onlangs heb ik haar helaas betrapt op nalatigheden waarvan ze ons niet op de hoogte stelde maar die wel nadelig zijn voor het sociale leven van haar dochter.
Ik kan me niet over het feit heen zetten dat ze me fysiek aangevallen heeft, en kom hier maar niet mee in het reine. Op sommige momenten reageer ik dat meer op de dochter af dan ik zou willen en dat vind ik fout van mezelf.
Ik heb zelf geen kinderen, wil ze ook niet, maar ik wil wel een goede opvoeder voor mijn stiefdochter zijn zonder dat mijn wrok tegenover haar moeder daar een rol in speelt. Hoe krijg ik dat nou voor elkaar?
Met vriendelijke groet,
Bridget

Het advies
Beste Bridget,
Het is mooi om te zien dat je zo begaan bent met de dochter van je vriend. Voor haar wil je een goede opvoeder zijn zonder dat wrok tegenover haar moeder een rol speelt. Het is heel prijzenswaardig dat je daar naar wilt streven!
Om dat voor elkaar te krijgen is het van belang dat je haar moeder vergeeft, dat je het verleden loslaat.
• Dat je je gevoelens verwoordt, dat je je emoties uit. Dat je concrete voorbeelden aanhaalt, zonder je in beschuldigende woorden uit te laten. Dat je in de ‘ik-vorm’ spreekt in plaats van in de ‘jij-vorm’: ‘ik heb dat als heel erg vervelend ervaren’ in plaats van ‘toen jij zo tegen mij tekeer ging’.
• Dat je je in haar moeder verplaatst. Ze heeft het er wellicht heel moeilijk mee dat ze haar dochter moet delen.
• Dat je haar moeder neemt zoals ze is, dat je aanvaardt dat jullie wel eens een andere kijk op opvoeden kunnen hebben.
• Dat jij en/of jouw vriend met behulp van een onpartijdige derde, bijvoorbeeld een mediator, met de moeder in gesprek raakt, dat jullie actief naar elkanders verhaal gaan luisteren. Immers, jullie hebben een gemeenschappelijk belang, namelijk het welzijn van jullie dochter.
• Dat je je gesteund voelt door je vriend, dat hij jouw verdriet/boosheid erkent.
Overigens is het een overweging waard de rol die jij nu vervult aan je vriend over te laten. Hij zou met zijn (ex-)vrouw in contact kunnen treden en de paden voor jullie kunnen effenen.
Bridget, je hart luchten zal je zeker goed doen. Het zal je pijn verlichten, je gevoelsleven niet langer meer beheersen. Je zult meer innerlijke rust ervaren en meer positieve energie krijgen die jullie allen (inclusief jezelf!) alleen maar ten goede zal komen. En wie weet lukt het jullie – nog wel eens – om de relatie geheel te herstellen! Maar om te beginnen hoop ik van harte dat je ‘die gebeurtenis’ weet te verwerken! Succes en samen heel veel geluk gewenst!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg