De vraag
De promotie van mijn vriendin krenkt mijn mannelijke trots
Goedemorgen Ursela,
Mijn vriendin en ik werken bij hetzelfde bedrijf. Twee jaar geleden heb ik haar ingewerkt. Nu heeft zij drie maanden geleden promotie gemaakt tot teammanager. Vanwege mijn mannelijke trots/ego heb ik het hier best moeilijk mee en eigenlijk is dat best een trieste eigenschap. Het zorgt voor nogal wat spanning in de relatie.
We ontwijken elk gesprek over haar baan, omdat ik dan spontaan een ‘klomp’ in mijn maag krijg. Van tevoren vreesde zij al dat ik dit scenario niet leuk zou vinden. Omdat ik wel veel van haar houd, probeer ik de kwestie te accepteren, maar dat lukt van geen kant.
Wat kan ik doen om mijn mannelijke trots/ego opzij te zetten en blij voor haar te zijn dat ze het zo goed doet op het werk? Omdat er geen verbetering in het acceptatieproces zichtbaar is, staat onze relatie onder zware druk. Volgens mij begint ze er ook aardig flauw van te worden onderhand. We zijn wel open en eerlijk naar elkaar.
Groeten van Johan

Het advies
Beste Johan,
Hartelijk dank voor je openhartigheid! Dat je heel eerlijk bent in je gevoelens, dàt is een zeer mooie eigenschap. Een eigenschap waarmee je gezegend bent. Gezegend ben je ook met een openhartige relatie en een vriendin op wie je trots kunt zijn. Een vriendin waarvan je heel veel houdt. Je wens je mannelijk ego opzij te zetten en blij voor haar te zijn, is dan ook een wijs ‘besluit’. Maar ja, helaas lopen ratio en emotie niet altijd synchroon. Dus, wat kun je nu dan ook het beste doen om haar promotie te aanvaarden?
Praten en aanvaarden, daarmee kun je beginnen.
• Blijf communiceren: mondeling of schriftelijk. Schrijf je gevoelens van je af, schrijf haar brieven waarin je je gevoelens verwoordt. Ook kun je overwegen een onpartijdige tussenpersoon in te schakelen die je helpt bij het uiten van je emoties, bij datgene wat jou bezighoudt.
• Compenseer een onvervulbare behoefte. Richt je niet op de promotie van je vriendin maar richt je pijlen op jouw eigen doelen. Formuleer je doel, de weg daarna toe en maak werk van datgene waarnaar je streeft. Kijk waar je je nog verder kunt ontwikkelen en ga vastberaden aan de slag. Concentreer je op het positieve, zie deze ‘tegenslag’ als een uitdaging om ook jouw wensen in vervulling te laten gaan.
Johan, als je tevreden/gelukkig bent met jezelf, kun je ook blij zijn voor een ander. Ik wens je dan ook veel succes toe bij het invullen van je eigen levenswensen. Natuurlijk wens ik je ook nog heel veel geluk samen met je vriendin toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com