De vraag
Boosheid en achterdocht – een klassiek moeder-dochterprobleem
Hallo Iki,
Ik merk dat ik heel vaak een rem heb in het contact met mijn moeder. Ik ben een spontane vrouw (27) maar op de één of andere manier kom ik niet los, stel ik geen belangstelling, kan ik niet horen wat ze zegt en heb ik vaak achterdochtige gedachten op wat zij zegt. Ik baal daarvan. M’n moeder lijkt ook graag altijd het gewenste te willen zeggen, ga ik er tegenin dan stelt ze haar antwoord/mening snel bij. Hoe kan ik meer open staan voor wie mijn moeder echt is?
Groeten van LK

Het advies
Beste LK,
Boosheid en achterdocht, ja dat is ook een klassiek moeder-dochterprobleem dat meestal ingeslikt wordt. Zou het een idee zijn om die gedachten eens hardop uit te spreken? Misverstanden zorgen voor veel leed. Mensen vergeten wel eens dat je een naaste ook kunt vragen wat hij of zij denkt. Meestal menen we dat we dat wel weten, ten onrechte.
Vriendelijke groeten,
Iki Freud
Iki Freud (1937) is psychoanalytica in Amsterdam. Ze was jarenlang als psycholoog en psychoanalytica verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Op dit moment is ze vrijgevestigd psychotherapeut.
Haar belangrijkste Nederlandse publicaties zijn:
• Electra. De moeizame relatie tussen moeders en dochters. Rainbow Pockets
• Electra. Het drama van de moeder dochterrelatie. Van Gennep
• Mannen en moeders, De levenslange worsteling van zonen met hun moeders,
Rainbow Delphi