De vraag
Ik blijf maar twijfelen over mijn nieuwe vriend
In de drie jaar dat ik vrijgezel was, ben ik vaak teleurgesteld door ‘foute’ mannen en mannen die zich niet wilden binden. Daarvoor had ik een langere relatie en met hem heb ik een kind. Door deze ervaringen blijf ik maar twijfelen over mijn nieuwe vriend. Ik ben wel verliefd en voel me erg fijn bij hem. Hoe stel ik me open voor hem?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Na een teleurstelling in de liefde krijgen we de neiging om een ideale partner te zoeken. Het probleem is natuurlijk dat die niet bestaat. Alle kandidaten zakken voor een onmogelijk examen.
Toch zeg ik: bij twijfel niet doen. Waarom zou je een relatie door twijfels en gepieker laten verpesten? Klaarblijkelijk ben je nog niet toe aan een nieuwe man, of er is iets mis met je nieuwe partner, iets wat je aan het twijfelen brengt. Vertrouw op jezelf. Als je er door de verliefdheid heen al niet vol voor gaat, wat zal er dan gebeuren als de verliefdheid straks minder wordt?
Laat het ideaalbeeld los. Op een dag kom je iemand tegen die misschien niet de perfecte partner is, maar die je niet onzeker maakt. Bij zo iemand zul je er wel in slagen om te focussen op de positieve punten en de negatieve te accepteren. Je zult je fijn voelen en veilig, zonder daar iets voor te hoeven doen.
Als je niet moeiteloos verliefd kunt zijn, is het geen verliefdheid. Dan is het troost zoeken tegen de eenzaamheid.