De vraag
Als je veel autistische trekjes hebt, ben je dan autistisch?
Bij lezen van het boek Daglicht (met een autistische hoofdpersoon) voelde ik een enorme sympathie voor hem en kreeg ik de nieuwsbrief van Psychologie Magazine met verwijzing naar de test.
Ik heb die gedaan met het idee dat ik laag zou scoren, maar ik scoorde 36 en bij nogmaals serieus doornemen 34. Ik had absoluut niet verwacht dat ik bij hoog functionerend autisme uit zou komen en vraag me af wat ik hier nu mee moet doen.
Kun/wil jij me s.v.p. verder helpen bij wat dan de gebruikelijke stappen zijn? Alvast hartelijk dank en met vriendelijke groeten,

Het advies
Expert
Annelies Spek
autisme
Op zich hoeft een hoge score niet iets te zijn om je zorgen over te maken. Het is wat minder gebruikelijk, maar ook mensen zonder autisme kunnen hoog scoren, het is nou eenmaal een ‘screener’ (en geen lijst waarmee je een diagnose kunt stellen).
Het belangrijkst is of je last ervaart van dingen die je mogelijk zou kunnen duiden als passend bij autisme. Als dat niet het geval is, en de omgeving ervaart ook geen last van jou op die gebieden, dan hoef je je absoluut geen zorgen te maken. Mocht die last er wel zijn, en heel duidelijk, dan kun je altijd nog overwegen om verder te laten kijken.