De vraag
Als ik drink, rook ik te veel
Beste Marc,
Tientallen keren heb ik geprobeerde te stoppen met roken. Ik rook niet veel: alleen ’s avonds ongeveer 3 sigaretten en als ik de kroeg in ga een half pakje. Iedere keer dat ik stopte wist ik me wel te beheersen met de 3 sigaretten ’s avonds, maar op het moment dat ik in de kroeg sta en alcohol drink, lukt het niet meer. De enige manier is niet meer drinken, maar dat wil ik niet.
Dus: hoe krijg ik die combinatie van alcohol en roken uit mijn hoofd?
Groeten van Eline

Het advies
Beste Eline,
Je beschrijft een heel bekend probleem. Alcohol en roken zijn innige vriendjes. Je schrijft dat je op zich niet veel rookt (3 /dag). Bij jou is er dan ook nauwelijks sprake van een lichamelijke verslaving. Je rookt bijvoorbeeld niet om ontwenningsverschijnselen weg te roken. Als je niet zo veel rookt zul je waarschijnlijk ook merken dat als je rookt zonder alcohol (overdag) dat de sigaret niet eens zo lekker smaakt.
De verslaving is veel meer mentaal en gekoppeld aan gezelligheid, uitgaan en waarschijnlijk een bepaald vriendenclubje. Alcohol verbreekt jouw voornemen om niet te roken als je uitgaat. Zelfbeheersing wordt dan heel moeilijk. Voor zover denk ik niets nieuws voor je.
Ik denk dat je de oplossing moet zoeken in manieren om de verleiding om er een op te steken zo klein mogelijk te maken. Dat betekent je omgeving veranderen en minder pro-roken maken. Hier zijn een paar tips: geen sigaretten mee nemen als je uitgaat, niet mee naar buiten gaan als mensen buiten gaan roken, als het even kan (?) zoveel mogelijk uitgaan met vrienden die niet roken. Je moet kortom proberen om “de kat niet op het spek te binden” .
Enne .. natuurlijk helpt het ook om toch ook wat minder alcohol in te nemen (door bijvoorbeeld drankjes met en zonder af te wisselen), zodat je je zelfcontrole zoveel mogelijk intact houdt.
Als dit een paar keer goed gegaan is, wen je er vanzelf steeds beter aan dat je ook fijn kunt uitgaan met alcohol, maar zonder sigaret. Ik hoop dat dit advies je gaat helpen!
groet,
Marc Willemsen