De vraag
Al ruim 12 jaar ben ik (40) vrijgezel
Hallo Irene,
Ik stel mijn vraag aan jou omdat jouw vakgebied denk ik het best bij mijn vraag aansluit.
Sinds ik 12 jaar geleden een lange relatie verbrak heb ik nooit meer een serieuze relatie gehad. Ik ben bijna 40 en wil dat wel graag, zeker +/- de laatste vijf jaren. Maar steeds lukt het niet; omdat iemand bijvoorbeeld alleen op sex uit is, iemand ‘het opeens niet meer weet’, iemand al bezet is, of iemand opeens niets meer van zich horen.
Ik word er moedeloos van en het doet mijn zelfvertrouwen/gevoel van eigenwaarde geen goed. Ik vraag mij af: ligt het aan mij? Wat kan ik eraan doen? In PM stond eens een artikel hierover; kan ik een therapeut (relatiecoach?) raadplegen? Heb jij tips voor deskundigen in Rotterdam?
Alvast hartelijk dank!
Vriendelijke groet,
Evelien

Het advies
Beste Evelien,
Hartelijk dank voor je vraag. Ik kan me voorstellen dat je er na 12 jaar inderdaad wat moedeloos van wordt!
Vaak willen we onze liefde graag weggeven, uiteraard met de hoop om daar – via een omweg – liefde voor terug te krijgen. Omdat het uiteindelijke doel is om je geliefd te voelen, zou ik je eens willen vragen; doe jij dat? Houd jij echt van jezelf (en zo ja, hoe doe je dat?) of wil je eigenlijk dat die ander een ‘gat’ in jou moet opvullen?
Wie is de man die je hoopt tegen te komen, hoe hoop je dat hij voor je is? Kijk eens of het mogelijk is om eerst die behoefte eens voor jezelf in te vullen, voordat je het buiten jezelf zoekt. Als je dan in je achterhoofd houdt dat je datgene wat je uitzendt zelf aantrekt – die beroemde wet van de aantrekkingskracht – ben ik benieuwd welke man er straks voor je deur staat.
Ik hoop dat het je lukt om erop te vertrouwen dat er niets voor niets gebeurd en dat je vanuit dat vertrouwen te werk gaat. Het leven is groter dan wij kunnen overzien, vaak zien we achteraf pas de betekenis.
Als je het lastig vindt om zelf dieper op deze materie in te gaan, wat ik me kan voorstellen., zou je eventueel een therapeut of coach kunnen overwegen. Ik kan je helaas niemand in Rotterdam aanraden, maar wel de volgende tip meegeven. Wat ikzelf altijd belangrijk vind, is dat iemand de kans biedt om gratis even kort kennis te maken en door een landelijke vereniging erkend is – dit ook i.v.m. eventuele vergoedingen door de verzekering.
Hartelijke groet!
Irene
Irene Verweij
Irene Verweij is psychosociaal therapeut en heeft een eigen praktijk voor individuele en relatietherapie in Amsterdam. Ze geeft lezingen en organiseert regelmatig workshops. Daarnaast is ze zenleraar en geeft ze lessen in Zen Boeddhisme en meditatie voor zen.nl in Haarlem.
Bekijk profiel