De vraag
Al een paar jaar niet naar de tandarts geweest
Ik ben al een paar jaar niet naar de tandarts geweest, want ik durf niet. Nu moet ik binnenkort echt wel, want er blijft niet veel over van mijn gebit (letterlijk). Ik ben al die jaren wel verzekerd geweest. Moet ik alles nu wel zelf betalen en zo ja, zijn er tandartsen waar je een betalingsregeling kan treffen?

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Dapper dat je de stap zet om weer naar de tandarts gaan. Zo voorkom je in ieder geval dat je gebit verder achteruit gaat en dat de drempel om een tandarts te bezoeken automatisch steeds hoger wordt (en het hierdoor uiteindelijk steeds moeilijker wordt om de noodzakelijke behandelingen te ondergaan).
Vroeger was het zo dat je regelmatig naar een tandarts moest gaan om voor vergoeding in aanmerking te komen. ‘Saneren’ heette dat. Tegenwoordig geldt die regel niet meer. Óf en hoevéél je vergoed krijgt, hangt van je verzekering af. Kijk dat even na in je polisvoorwaarden of bel erover met de verzekering. Verder zou ik je adviseren om je tandarts te vragen of hij een begroting wil maken, zodat je weet waar je aan toe bent. De meeste tandartsen willen wel een betalingsregeling treffen, maar dat is per tandarts verschillend. Het makkelijkst is er gewoon naar te vragen.